معركتي الأولى بعد التحديث

نحن رجالٌ لا تهــِـزُّنا الجبالُ العاتية

فكيف تهــِـزُّنا ورقة ٌ مـكـتـوبٌ عليها

أجــِـب عن الأسئلة الآتـيـة

هذا هو شعاري الذي رفعته أمامهم اليوم

في أول أيام امتحاناتي

وبعد أن تجهزت نفسيا للامتحان

ورغم عدم تجهزي علميا

إلا أني كنت مطمئنا لأنه النحو حبيبي

أعلم أنه لن يخذلني

بالطبع لم أنس َ صديقي مصطفى ريان

عندما وجدني قبيل الفجر جالسا لأردّ على تعليقاتكم

فثار وأمطرني نصائح وتهديدات وتوعدَ

قلت له إني أتهيأ نفسيا للامتحان فلا أحب أن أشعر بالخوف

وهو ما كان

فقد صليت الصبح وجلست أراجع مادتي معشوقتي

التي لم أتمّ مذاكرة ثلثيها

ورغم ذلك فانا واثق من الفوز في المعركة

أخذت سلاحي في يدي

كلمت به أمي

قلت لها ادع ِ لي يا أمي

فأنا ذاهب للامتحان

قالت يابني ربنا يوفقك ويعينك أنت وكل الطلبة

وترجع لنا بسرعة

أوحشتني

أبي كان صوت َ الطمأنينة المنبعث في قلبي

قالها بثبات تام ٍّ

لا تقلق فالمكتوب على الجبين لازمٌ أن تراه العين

خلــِّها على الله

دخلت القاعة فوجدت صاحب اللحية الطويلة واللسان الأطول

لا أحب مراقـبته علينا لأنه يشــتت تفكيري

ومع ذلك فسألزم الهدوء كما نصح أبي

كان أمل دنقل رفيقي في هذه القاعة

يصرخ في أذني :

أنت فارس هذا الزمان الوحيد

وسواك المسوخ

فتبعه الشيخ مصطفى إسماعيل

فتلى سورة الضحى التي أسميها سورة التفاؤل

والضحى والليل إذا سجى

ما ودَّعـَـك ربـُّـك وما قــَـلى

فعلمت بأنَّ الله الذي يخرج الضوء والنور بعد الليل الأسود

سـَـيـُـخـرجـُـنـي من ظــُـلـمـَـة القــَـلــَـق لـنــُـور النــَّـصـر

ولـن يــَـتــركــَـني فـي مَـعـركــَـتـي أبدًا

فتفاءلت

.

فشهرت سـيـفـي وأوقـعـت ُ الوريـقـات تـحـتـه

فـلـمـَّـا قــَـضــَـى الامـتـحـانُ نــَـحبه

( توكــَّل )

قال ذو اللحية الطويلة واللسان الأطول

انتصف الوقت من أراد أن يسلم ورقته ويمشي

فعليه أن يغور في داهية

انصرفت يراقصني الهوى يداعبنى الألم

نعم فقد كنت أواصل الليل بالنهار استعدادا لهذه الـمـعـركـة

وها هو النصر قد حــُزتــُه

فقد أسقط ُّ من جيش العدوّ خمسة عشر قتيلا

أجـَـبـت ُ عـَـنـهـُـم جـَـمــِــيـعــًـا بــِــسـَـيـفـي الـبـَـتــَّار

كان مـَـعـَـكــُـم مـِـن أرض الـمـَـعــركــَـة

آدم ُ الدَّرعـَـمــِـيُّ

**************************************

ألفاظ في النصّ :

جاء في لسان العرب

هــزَّهُ وهــزَّ بهِ يهــِـزُّ هَــزًّا

وغارت الشمس غِيَارًا وغُؤُورًا غربت

وفي المعجم الوسيط

وغارت الشمسُ ونحوُها : غابت

وغار فلانٌ عجـَّـل في المشي

والضحى في المحيط :

ضوء الشمس ، ارتفاع النهار وامتداده

وفي لسان العرب : سجا أي سكن أهله وركد ظلامه

ودَّع في الغنيّ ترك وأقلع عن

وفي المعجم المحيط

الداهية : المصيبة ، يقولون أصابتهم مصيبة

، وعلمت دواهي الدهر مصائبه

وفي الغنيّ : العاتية : الجبّار ، وليلٌ عات ٍ شديد الظلمة

وفي المحيط : البتــَّار شديد القطع

وفي المحيط : لازم أي الواجب الوقوع

هناك ٦٨ تعليقًا:

Unknown يقول...

ادم
بالتوفيق يارب فى الامتحانات
استعدادك للامتحان يشبه تماما استعدادى الله يستر

ههههههههههه
حلو البوست بوالتوفيق والنجاح يارب
ويارب تكيب لنا جاتوة النجاح
بس انا مش بحب ابدا النحووووووووو

حمادة زيدان يقول...

حبيبي آدم
والله عجزت يداي عن التصفيق لشرحك المفصل لما حدث لك في لجنة الأمتحان
انت يبني عبقري لغة
ممكن تسمحلى اخد عندك درس

الدرعمي يقول...

نهر الحب

وفقك الله وإيانا

يبقى ربنا يستر عليكي

جاتوه وانتي مبتحبيش النحو ؟

لأ طبعا

أنا هدي الجاتوه فقط

للي يعرب الجملة اللي أحددها


تحياتي


ولك مني كل الاحترام والجاتوه



آدم

الدرعمي يقول...

حمادة زيدان

يا سيدي ولا تصفق ولا حاجة

بس انت ادعي لي انجح

في النحو

ربنا يستر عبيده

الدرس غالي

فك الكيس وأنا مستعد


تحياتي وخالص حبي


آدم

أميمة كامل يقول...

آدم

حمدا لله على النصر فى أول معركة

وعقبال أم المعارك

وآخر المعارك

وبالتوفيق يا بطل

أنا أيضا أحب النحو

لكن نسيت منه الكثير

الدرعمي يقول...

أميمة كامل


أستاذتي ألف شكر لك ِ

وأرجو مراجعته لأنه يتفلت

وأعزك الله دائما

تحياتي



آدم

HANY YASSIN يقول...

الاخ الجميل ادم
لن اتحدث عن عبقريتك اللغوية لان هذا شئ مفروغ منه
ادعو الله لك بالتوفيق والنجاح بتفوق لان هذا ما تستحقه
خالص تحياتى
هانى يس

غير معرف يقول...

ادم
السلام عليكم

عقبالنا كدة انا بكتب ليلة الامتحان برضو وادعيلى وانتى اخذت طقسى الاساسى ليله الامتحان

المهم يارب تعدى على خير ونخلص من المصيبة اللى وقعنا فيها وكمان نبعد عن الدكاترة العباقرة بتوعنا
اللى بيعرفوا حاجات محدش عرفها قبلهم
تصور ان الزمخشرى طلع فى روايه اسمه الزمخرى
المعلومة دى قالها دكتور عندنا فى محاضرة لو عرفته هديك كتاب هدية

وعاوزك فى مدونتى فى موضوع هنتخانق فيه

تحياتى
الاديب العاشق عرفة فاروق السيوطى

LioRomio يقول...

بالتوفيق في امتحانك يا سيدي الفاضل

الثقة عميقة فيمن يخط مثلما خططت أو يدون كما دونت

ربنا معاك ^_^

الدرعمي يقول...

هاني

يا مولانا عبقرية مين ؟

دا أنا على باب الله

أما عن النجاح فربما أستحقه

لأني تعبت من الغربة

لكن التفوق ليس لي

فأنا منذ دخلت الكلية

وأنا عارف حظي فيها زفت

وقليل الحظ يلاقي الزفت في الزفتة

ربنا يخليك يارب

وميرسي عالدعوتين الحلوين دول

نردهملك في الامتحانات

هههههههههههه


تحياتي للقاصّ المميز




آدم

الدرعمي يقول...

عرفة

يا عم هو انت بتحضر لحد غير الريحاني ؟

انا دايما لما بشوفه بفتكرك

وبقول المثل بتاع

البيض المنشش بيتدرحج على بعضه


هههههههههههههههههههههههههه


اوعى تزعل انا أقصد انكم بارعين

زي بعض

خلاص هجيب الشومة وآجي


تحياتي لعاشق النساء



آدم

الدرعمي يقول...

ليوووو

حبيبي ربنا يخليهملك يارب

وتعيش وتغرقني بتعليقاتك الرائعة

عجبني أوي الكلام ده :

الثقة عميقة فيمن يخط مثلما خططت

أو يدون كما دونت

عارف كده فيه تعليقات بتمتع الإنسان

ويبدو إنك منهم



من متقني اللغة يعني


ربنا يوفقنا جميعا وتحياتي لك


دام الود بيننا





آدم

عدنان أحمد يقول...

السلام عليكم

بوست جميل و معبر عن حالنا كلنا

ربنا يسترها معانا و ينجحنا و يعدينا على خير

اكثر ما اعجبني في البوست

الحتة اللي في الاخر ( الفاظ في النص )

و اخيرا ربنا ينصرك في معركتك

و معركتنا كلنا

تحياتي

عدنان

مصــــري يقول...

صديقي"آدم"

جئت من معركتي الاولي تواً وقد جُـرحت بعض الشئ ولكني أخذت حقي.

نأسف للتأخير علي التعليق.

التعليق في مدونتك شرف لي وبلا نفاق.

تمكنك من اللغة يبهرني يوماً بعد يوم.

وجميلة حكاية الدرس من "حمادة زيدان".
لكن أنا لا أملك أكياس.

تحياتي
أسامة

اسلام صديق يقول...

ربنا يوفقك يارب

وتكمل بقية المعارك علي خير

غير معرف يقول...

ايه يا عم ادم

انى ناوى تودينى فى داهية دا انا اكتر واحد متحفظ فى التعامل مع النساء وكمان مفيش غيرها واحدة بس بعشقها
وكمان
الخبر اللى قلتوهلك كان مجرد صدفة

يعنى مرة ومش هتتكرر

وياعم انا دلوقتى زى مانتى عارف
ايد ورا وايد قدام

وربنا استر وانتى مرديتش على البوست بتاعى ليه

يمكن تفهم قصدى
تحياتى

موناليزا يقول...

ربنا يوفقك وينجحك باعلى تقدير وعقبال باقى المواد

غير معرف يقول...

دعني اقلها لك واجري علي الله انت اديب مصر القادم ان شاء الله فلا تجعل شئيا في الدنيا يرمي بجذوتك في الماء ابدا ياسيدي ودمت سالما -المشتاق لله

الدرعمي يقول...

أسير حبييتي

عدنان الجميل

ربنا يوفقك ويوفقنا

طبعيّ ٌ أن يعجبك هذا الجزء خاصة


فأنت منهم



من متقني اللغة وعشاقها



تحياتي مسبوقة بدعواتي

لشاب الجميل المثقف

عدنان





آدم

الدرعمي يقول...

أسامة مصري


أحسنت يا فارس هذا الزمان الوحيد

لك ما تريد بلا أكياس

ثم أني قد أدفع لك كي أنال الشرف



تحياتي لك يا صاحبي

وأرجو أن ننتصر في بقية المعارك

شرفتنا



آدم

الدرعمي يقول...

الأفغاني


آمين

ربنا يسمع منك


شكرا على دعائك

واجتهد

في الدعاء لنا أكثر



تحياتي



آدم

الدرعمي يقول...

عرفة السيوطي


آسف لأني غلطت


يا عاشق النساااااء



تحياتي



آدم

الدرعمي يقول...

موناليزا


يا صديقتي العزيزة


أشكرك على الدعاء

بس أعلى تقدير دي شبه مستحيلة


أنا عارف حظي في الكلية دي



تحياتي




آدم

الدرعمي يقول...

المشتاق لله

أعزكم الله يا مولانا


أشكرك على الثناء والتوقع الحسن


دعني أحييك على ذوقك



آدم

mohra يقول...

مبروك مقدما و عقبال باقى المعارك ان شاء الله

الدرعمي يقول...

mohra

أشكرك عزيزتي

واعلمي أن مبروك ليست من البركة

وإنما من البرك كقولك :

بـَـرَكَ الجـَمـَـلُ

أما مبارك فهو اللفظ الذي معناه البركة
كقولك : مبارك النصر

أي بارك الله نصرك


تحياتي

حصة ببلاش من غير أكياس أهه



آدم

z!zOoOo يقول...

أحم أحم طبعا طعاب انا عارف

أنت أكيد كنت حاسس نى فيه حاجه ناقصه

وأكيد برضه كنت مستنينى ( اوعى تكسفنى قدام الجماهير وتخلى شكلى وحش ) ههههههههههههه

طبعا بوست حلو وانت عمال تصارع وتلوح بسيفك يمين وشمال

الاهم أنك باذن الله منتصر على الدكاتره المستبدين الهدامين لعقولنا

يارب عقبالى وعقبال كل الناس

ربنا يوفقك ويوفق كل الناس

أوحشتنى وبتوحشنى وهتوحشنى ليالى هواك وغصب عن غرام قلبك هكون جنبك وأكون وياك .. أمضاء القلم هههههههههههههه

دمت متألقا وفى رعايه الله

الدرعمي يقول...

z!zoooooooooooo

طبعا زعلان منك

عشان متطمنتش عليا من بدري

وكنت حاسس بوحشة من غيرك

المدونة كانت منورة لحد ماجيت


نورك غطى عالكهربا

فالضغط زاد والنور قطع


ههههههههههههههه


لا تتأخر عليّ ثانية لأني أستوحش بدونك



أوحشتني جدا جدا جدا



وفقنا الله وإياكم


تحياتي للصديق العزيز اللذيذ

زيزوووووووووووووو


دام الحب بيننا



أخوك



آدم

mostafa rayan يقول...

ياعم بقي انا بردة كنت بهددك ولا كنت بقولك المذاكرة اهم من باب اني خايف عليك
ربنا يوفقك ويكرمك ياعم
وبجد انت اسلوبك في الكتابة حلو قوي انا حسيت كأني بقرأ قصة
ربنا يوفقك في الباقي
سلامي وتحياتي ليك

الدرعمي يقول...

مصطفى ريان

لا تقلق يا صاحبي

فالناس يعرفون أنك تخاف عليّ

وإلا ما نصحتني بالمذاكرة

وأنا كنت أداعبك وأمازحك فقط



تقبل تحياتي واعتذاراتي وشكري



آدم

maYHam يقول...

ربنا يعينك ويوفقك في إمتحاناتك

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

ربنا يوفقك يارب ونشرب عصير القصب
وركز كدة واهدى وربنا معاك مستناك
ربنا معاك ومع اخواتى اللى بيمتحنوا
تحياتى

محمد مارو يقول...

ربنا ينصرك عليهم

بس احنا عاوزين شباب متفوق علميا و دراسيا و تدونيا كمان

الدرعمي يقول...

أنت يا من كنت محتاجا

لك الشكر على دعائك

ولك بمثله


تحياتي

آدم

الدرعمي يقول...

رئيسة حزب الأحلام


ميرسي على ذوقك ودعائك

ربنا يوفقنا جميعا



تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

محمد مارو


شكرا يا قمر

وربنا ييسر


تحياتي


آدم

تايه في وسط البلد يقول...

اهلا بالباشا

الامتحانات عاملة ايه؟

يارب كلها تبقي زي النحو حبيبنا

شد حيلك يا وحش
انت قدها وقدود

بالتوفيق

غير معرف يقول...

السلام عليكم .....هذه الزيارة الاولى ل مدونتك ادم .....اسلوبك جميل جدا فى الكتابه فيه سلاسة و بساطة و مصداقية , فانت تنقل صورة حقيقية لواقع , و جو الامتحان.....مع ارق الامنيات بالنجاح و التوفيق ان شاء الله .....و اتمام المعركة على خير بالنصر ان شاء الله .....سلام

الدرعمي يقول...

تايه في وسط البلد


أكرمك الله يا جـمـيييييييييل


وربنا يوفقنا جميعا


اللهم آمين


تحياتي

ومرحبا بك زائرا كريما في مدونتك



آدم

الدرعمي يقول...

صديقي الجديد العزيز

غير معروف

لك الشكر يا صاحبي

وأتشرف بزيارتك

فأنت صاحب أخلاق عالية


تحياتي

وأرجو أن تظل متابعا لما ننشره بالمدونة

علـَّنا نحوز رضاك

دمت بكل حب وخير


آدم

z!zOoOo يقول...

والله يا أدم يعلم الله أنك اخ عزيز وأنسان جميل ولو أقدر ادردش وأطمن عليك فيس تو فيس كنت جيت

بس والله بحاول أذاكر ومحطم على الاخر ومخنوق على الاخر والاحوال لا تسر عدو ولا حبيب

دعائك معانا يا عم أدم يمكن ربنا ينفخ فى صورتى وأذاكر وأنجح


وأن شاء الله كل ما هقدر هجيلك

دمت متألقا وناجحا وموفقه خطاك بأمر الرحمن

والاهم أنك انت كمان مش تنسانى وتيجى تسئل عليا مش يمكن أموت ومتعرفش

أسيبك فى رعايه الله

Unknown يقول...

ازيك يا ادم
فعلا احنا ف معركه اسمها امتحانات بذات لو مدتها طويله زى امتحاناتى
ربنا يوفقنا و يوفق الجميع.


تقبل مرورى و تحياتى.....كريم

غير معرف يقول...

انتى داخل على النت تانى

يا ابنى زوح ذاكر دانتى عندك امتحان شريعة بكرة

ولا مش عارف برضو

حبيت افكرك

امال سامي يقول...

هلا يا ادم ازيك ربنا يوفقك في الامتحانات يارب
بس تصدق فعلا هيا معركة لكن مفيهاش اي مكسب
ايه فايدة الامتحانات دي الواحد بيحفظ كلمتين يدخل يحطهم
مفيش جديد فيها لا الواحد بيعرف يبدع ولا بيعرف يحسس الراجل اللي بيصحح انه فاهم
المادة او استفاد منه حاجة

يارب يوفقنا بقى ونطلع من المعركة دي من غير خسائر

غير معرف يقول...

ادم

فكرتني بايام الأمتحانات والمذاكرة والحاجات الحلوة دي ورجعتني لايام امتحانات الكليه مع عمنا التايه في وسط البلد وخاصة المذكرات اللي كنت بعملها له وكانت بتشجعه علي المذاكرة (اساله هو يقولك ازاي )عموما يا عم ربنا يوفقك في الأمتحانات ويجعلها اخر الأحزان (قصدي اخر الأمتحانات
سلام

Desert cat يقول...

الف مبروك على فوزك فى المعركة يا ادم
ويااااارب النجاح يكون حليفك باذن الله

الدرعمي يقول...

z!zooooooo


ميرسي مسيو زيزووو

والعنوان ميتوهش لو عاوز تكلمني

adam_4lovers@yahoo.com

ضيفني ونتكلم يا صاحبي

وإن شاء الله قريبا هتنتهي المجزرة

أقصد الامتحانات

ونتقابل في كايرو

ألف سلامة عليك يا حبي

وإن شاء الله هتتعدّل

بس بلاش أدعيلك أنا عشان دعوتي ...

بس من هنا بوجه حديثي


لكل الزوار الكرام الجدعان

ادعولي وادعوا لزيزوو اللذيذ

ولكل طالب مسكين زي حالاتنا

أنا كل يوم على مدونتك

تحياتي وربنا يجمعنا على خير

وربنا يباركلي في عمرك


آدم

الدرعمي يقول...

كريم
ازيك يا جميييييييييل

والله منورنا ومشرفنا

بس ليه امتحاناتك بالذات مدتها طويلة ؟

انت كلية ايه ؟

أيا ما كانت فربنا يعينك ويوفقك

واحنا كمان


تحياتي وفي انتظارك

عاوز أكلمك عالياهو



آدم

الدرعمي يقول...

عرفة

طبعا عارف يا عم بس هو امتحان

علم التفسير مش الشريعة


هاهاهاها

وميرسي عالنصيحة يا صاحب


تحياتي




آدم

الدرعمي يقول...

آمال سامي

هلا فيكي شلونك ؟


الاستفادة الوحيدةاننا بنغور من وشهم

يغور يعني يمشي مسرعا


فنبعد عن الشر ونغني له


وأنا شخصيا معتبر ده انتصار

ولا إيه رأيك ؟

أصل التعليم في مصر بقى

الداخل مفقود

والخارج مولود

يارب يوفقنا جميعا يا رب


شكرا يا قمر الحلوين

على زيارتك الجميلة

وربنا يديم الود


تحياتي



آدم

الدرعمي يقول...

أحمد

يا عم احمد ربنا انها خلصت

بلا وجع قلب

لسة صديقتنا آمال

بتقولنا أهه

إنها معركة ومن غير مكاسب


حاجة كده منهاش فايدة

وبصراحة عندها حق


بس ليه السياح ده للتايه ؟

أنا بردو كنت بعمل تلخيصات

في السنتين اللي فاتوا

بطلت لما لقيت الدفعة كلها بتنجح بتقديرات وكلهم مذاكرين كلامي

وأنا مبجيبش تقدير خالص

فبطلت قلت يمكن مستقصدينني بسببها

لا ياعم ربنا ما يجعلها آخر الامتحانات

لسة السنة الجاية وبقية السنة دي

ربنا يعديهم على خير


تحياتي

وياريت متقطعش الزيارة يا عسل



آدم

الدرعمي يقول...

قطة الصحراء

ربنا يا رب يخليكي

وتعيشي وتدعي لي يا قمر


وربنا يوفقك ويوفقنا جميعا


ميرسي على زيارتك الرقيقة زيك


تحياتي



آدم

Gannah يقول...

بالتوفيق و عقبال ام المعارك..البكارليوس قصدى.... انا معجبة جدا باهتمامك باللغة العربية و بزعل قوى من نفسى لما بغلط فيها وبالمناسبة شايفة انك كاتب اللينك لمدونتى لولاكِ فلو ان هذا هو الاصح فارجو ان اعرف حتى اغيرها
بصراحة انا تعبتنى اوى الكسرة و الياء و اعتقد انى باغلط فيهم كتير و ياريت لما تشرفنى فى المدونة تصححلى اى خطأ. انا روحى رياضية و مش بازعل
تحياتى

الدرعمي يقول...

gannah

ألف شكر يا عزيزتي

ويارب يوفقنا جميعا


بالفعل يا صديقتي العزيزة

هي لولاك ِ مش لولاكي


وأنا إن شاءالله

بوعدك بمفاجأة قريبة

تحت أمرك

وياريت تكلميني عالياهو

adam_4lovers@yahoo.com

تحياتي وشكري


آدم

Gannah يقول...

أخى الكريم ادم
انا فعلا لقيت دعوة على الياهو بس معرفتش مين علشان كده رفضتها اسفة اصل الميل غريب شويتين و انت عارف احنا البنات شكاكين شوية.
عموما لو ممكن ابعتهالى تانى
انا صححت العنوان بس لو ممكن تقولى ليه الياء هنا غلط لان الواحد لما يفهم سهل ميكررش الخطأ
جزاك الله خيرا
تحياتى

الدرعمي يقول...

Gannah

طيب يا سيدتي

أبعث بها ثانية

أما عن لولاك ِ فهي :-

الكاف :

ضمير مبني على الكسر في محل رفع مبتدأ

فالأصل

لولا أنت موجودة يا جارتي

موجودة خبر محذوف

وأنت استعضنا عنها بضمير الكاف

لأنها مؤنثة مـُخاطبة

فلا وجود للياء في الكلمة


لكن الناس يخطئون دوما ويخلطون

بين الكسرة والياء

فيستخدموا الياء مكان الكسرة

لأنهم ينطقونها بالياء

لعدم تمكنهم من قواعد القراءة السليمة


هذا وبالله التوفيق

أعرف أن بعض الكلام قد يكون غير واضح

لكنك ِ أحببت الاستزادة

ولا أقدر على التأخر


تحياتي


آدم

أنفاس الصباح يقول...

الاخ المتميز /آدم
هذه زيارتى الاولى لمدونتك والحقيقة اسعدنى جدا ليس تمكنك من النحو فحسب ولكن عشقك له ،
احييك وادعو الله ان يكثر أمثالك فى جيلك ،
فأنا أعتقد أنك فلته فى هذا الجيل الذى اخترع مصطلحات جديدة للغة أخرى لا اسم لها ولا أصل .
اتمنى ان تتزعم حركة تدافع عن اللغة وتعيد لها مكانتها وبهائها .
وفقك الله فى امتحاناتك ومذاكرتك ونصرك الله فى معاركك.

امل يقول...

نحن رجالٌ لا تهــِـزُّنا الجبالُ العاتية فكيف تهــِـزُّنا ورقة ٌ مـكـتـوبٌ عليها أجــِـب عن الأسئلة الآتـيـة

ههههههههه يا عم يا عم على الثقة
بس ان شاء الله قدها وقدود انا برضه
قلت من تعليقاتك انك لازم تكون لغة
عربية بالتوفيق ان شاء الله

بنت النيل يقول...

ADAM
ربنا يوفقك وينجحك باعلى تقدير

ونسمع عنك سمع خير ان شاء الله

وعلى فكرة البوست جميل جدا

دعاء
ربنا ينجحك فى النحو اللهم امين

تحياتى لك بنت النيل

rovy يقول...

اولا ربنا يوفقك فى الامتحان يااارب
البوست جميل فعلا .. واسلوبك اجمل واجمل
ربنا يوفقك ويكرمك
نحياتى
rovy

الدرعمي يقول...

الأخت العزيزة / إيمان العزب

شكرا جزيلا على كلامك الرقيق الدقيق

و

يا ضيفنا لو جئتنا لوجدتنا

نحن الضيوف وأنت ربّ المنزل


بالفعل أنا عاشق للنحو العربيّ

وفي جيلي من هم أحسن مني بكثير

لكنهم للأسف غير ظاهرين على الساحة

حتى أني أقاتل معهم هذه الأيام

لأدخلهم عالم التدوين

واللغة التي اخترعها بعض جيلنا

سبب ظهورها الفراغ

ليس فراغ الوقت فحسب

بل وفراغ العقل أيضا

فإن استطعنا أن نملأ فراغ العقل والوقت


سيرجع كل منهم للغته

التي تملأ عقله بالنافع

فاللغة مفتاح كل شيء

مفتاح الفهم والعلم والأشخاص


وأنا فعلا أتزعم حركة

تدافع عن اللغة

وتحاول أن تعيد لها مكانتها وبهاءها .

أشكر لك دعاءك الجميل

وزيارتك المفيدة


وتعليقك الممتع

تحياتي



آدم

الدرعمي يقول...

أمل

يا خبر ؟ أول مرة تعرفي إني درعمي ؟

أنا طالب في 3 دار علوم

ربنا يكرمك يارب


شكرا لمرورك الكريم

تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

بنت النيل

ربنا يكرمك

بس كنتي قولي في كل المواد

مش النحو بس

عشان عندي مادة فلسفة إسلامية

المادة القادمة

وربنا يستر علينا


تحياتي

وفي انتظار المزيد من التواصل بيننا




آدم

الدرعمي يقول...

rovy

أعزكم الله يا عزيزتي

وتقبل الله دعاءك


شكرا جزيلا كثيرا عظيما


تحياتي



آدم

mohra يقول...

لا ...ده انت ما يتخافش عليك فعلا
ربنا يوفقك ان شاء الله
و مبااااااااارك

الدرعمي يقول...

mohra

أشكرك يا صديقتي على ثقتك

ربنا يجعلها في محلها


رب اجعلني أفضل مما يظنون

واغفر لي مالا يعلمون


مع تحياتي


آدم

Zika يقول...

انا تركت بصمتي هنا يا ادم بس مش لاقيها
عموما زيادة الخير خيرين
مبرررووووووووووك
وعقبال المعارك الجايه
وان شاء الله تعدي علي خير
انا عارف كليتكم صعبه اوي ربنا يكون في العون دايما
تحياتي

الدرعمي يقول...

zika


المخرج المتألق

أشكرك يا صاحبي

وإن شاء الله ربنا يخلصنا على خير


تعبت جدا والله


شرفتنا يا رجل



تحياتي



آدم

Related Posts with Thumbnails