في مراسم وأد قلبي

في مراسم ِ وأد قلبي

حين تأتي

والشماتة ُ في عيونك َ

ضاحـكــًا لا حزنَ تبدي

سوف أبعدعنك عيني

كي يمرَّ

اليوم ُ سهلا

دون قتل ٍ

إن تلُمني لا ألومُـك َ

غيرَ أنّي سوف أمضي

سوف أسقطـُ دمعة ً من فوق ِ خدّي

علّها تشفي غليلا

أو تهدّئ نارَ قلبي

لكن اهدأ لا تلمني

أيّ قلب في مكاني

لن يجهـِّز غيرَ قولي

كي يقوله يوم تأتي

رافعًا علمَ التـّشفــّي

في مراسم ِ وأد ِ قلبي

إن أكن أخطأتُ حقــًّا

فالخطايا والذنوب ُ

تذوبُ دومـًا

غير ذنبي

إذ عشقتك َ

إذ أمنت ُ بغيض َ مكرك

كان ذنبي في البداية والنهاية ِ

أنني يوما عشقتك

هناك ١٤ تعليقًا:

غير معرف يقول...

رائع يا اديب
بالمناسة القصيدة دى اكتر قصيدة عجبانى انا سمعتلك اتنين بس او ثلاثة بس دى ممتازة تعبيرك قوى جدا وكمان عندك ملكة اللغة وبعدين عاوز اقرالك كتير
ومستنى تعليقاتك غلى المدونة بالمناسبة انا خليتها ادبية بس
وسلام

z!zOoOo يقول...

إذ أمنت ُ بغيض َ مكرك

كان ذنبي في البداية والنهاية ِ

أنني يوما عشقتك

جميله يا أدم ..

فى الخريف كل ما الشجره بيقع منها ورقه .. بعد فتره بتبدأ تطلع ورقه جديده وتخضر

دمت متألقا ..

فى رعايه الله

مصــــري يقول...

جميلة جداً ومليئة بالاحساس,الذي اتمني ان يكون مفعم بالامل,اسأل الله أن يجمعكما ثانية.
أسامة

alshared يقول...

يوم الوداع
يأتي فصل الشتاء
ومع العواصف
يكون الضياع
قليل قبله كان الخريف
عندما تذبل أوراق الشجر
وتكون الحياة شاحبه
يسقط الورق من الغصن الضعيف
وقبله كان الصيف
نور الشمس والليالي الدافئه
روح العشق وزرقة البحر
حب الحياة وبغض كونك ضيف
الربيع ما بين الشتاء والصيف
بلونه الزاهي
زهور الزنبق
وعبقه الباهي
أنتحار الخوف بسمه الواهي

كما تتبدل الفصول
تتبدل الحياه

أدب راقي ولغة متميزه وأحساس عالي
أول زياراتي ولن تكون الاخيره

خالص تحياتي
أخوك

الدرعمي يقول...

عرفة السيوطي

وحشتني جدا

إن شاء الله أشوفك قريبا ومتنساش اللي طلبته منك تجيبه بزرعته

القصيدة عجباك ؟

الحاجات البسيطة دي

تلاقي إعجاب شاعر الصعيد ؟

الحمد لله بس ولا ملكة ولا حاجة

أنا على باب الله يا بيه

وادعي لي انت عارف أنا مقلّ جدا

تعرف مكتبتش من بعد قصيدة ثالوث

غير جزء بسيط من مشروع قصيدة جديدة

مشغول خالص ودماغي مقلوبة

ما انت عارف هو أنا هقولك ؟

طبعا هكون حالا عندك

سلام



آدم

الدرعمي يقول...

زيزووووو

انت اللي جمييييل

ودمت مجاملا لبقا حاذقا


أحسن الله إليك


آدم

الدرعمي يقول...

مصري وأفتخر بزيارتك

أنت أجمل يا صديقي

شكرا جزيلا

أمل ؟؟؟ من أين ؟

أملي في الله أن يرسل لي خلفا

ويجيرني في مصيبتي

أسأل الله ألا يجمعني بها ثانية على الحب

أنا وهي اتفقنا على الأخوة

ونجاهد من ساعتها

أن نحافظ على علاقتنا الأخوية

بعيدة عن العواطف والأحاسيس

التي كانت بيننا

وما وجدت عذابا ولا عقابا في شناعة فعلنا هذا بأنفسنا

تحياتي لك يا أسامة

وأشكر لك روحك الجميلة

وثناءك الطيب



آدم

الدرعمي يقول...

الشارد الجميل

كلامك جميل وانت كده بتغطي على كلامي الفشنك

عيب كده متفضحنيش يا عسل

أشكرك لزيارتك الكريمة وإطرائك المهذب

يارب لا تكون الأخيرة لأنك مشرفني ومنورني



أخوك

آدم

أحمد منتصر يقول...

إيه يا معلمي

كلام جميل أوي والقافية موسيقية حلوة أوي

بالنسبة للحب ف حياتي فأنا بنأى بنفسي عنه

عشان فقير طبعا ومش لاقي آكل والحب ف مجتمعنا لازم ينتهي بجواز

والبعد ده بيأثر على عدد البنات إللي بعرفهم للأسف

ما عني منفتح وكده ومؤمن بالصداقة ما بين الجنسين

بس ببعد عن البنات الحلوة بقدر الإمكان عشان متعلقش

هذا وبالله التوفيق ف حياتك الجديدة :)

mostafa rayan يقول...

من غير مجاملة
القصيدة بجد جامدة
ربنا يوفقك

الدرعمي يقول...

مونتييييييييييي

مش مصدق نفسي يا جدعان معقول القصيدة التعبانة دي عجباكم ؟

دا أنا على كده هاخد مقلب في نفسي وأقول على نفسي شاعر !!!

الحب ملوش دعوة بالفلوس يا صاحبي

ولو مش لاقي تاكل بيتي مفتوح لك كل وقت بس انت شيل من دماغك الربط بين الحب والفقر والغنى

كلنا فقراء بس الحمد لله أنا لاقي آكل

ههههههههههه

حب واتحب قبل ما يفوت أوان الحب

وترجع تعيط مع عمر الخيام وتقول زي ما قال :

أولى بهذا القلب أن يخفقا

وفي ضرام الحب أن يُحرقا

ما أضيع اليوم الذي مر بي

من غير أن أهوى وأن أعشقا


هذا وبالله التوفيق



تحياتي وحبي



آدم

الدرعمي يقول...

مصطفى ريان


حتى أنت يا مصطفى ؟

إذن فلأقتنع أنها جيدة

لأني أعرفك صادقا أمينا


يا رب نقدر نقدم حاجات تعجبكم دايما


شكرا يا حبيب قلب


تحياتي وخالص احترامي وحبي وتقديري



آدم

Zika يقول...

الله عليك
بجد هايله اوي يا ادم
انا معجب جدا بالقصيده دي
واعجابي اكتر بمدونتك
مدونه هايله
تحياتي
زيكا

الدرعمي يقول...

zika

الله يكرم أصلك يا ذوق

لو القصيدةأوالمدونةالمتواضعة عجبتك


فده طبعا لأن عنيك حلوة

بتشوف كل حاجة حلوة

تحياتي لمرورك الكريم

ومرحبا بك في بيتك


آدم

Related Posts with Thumbnails