رسالة ٌ أخرى لعلها تستجيب

لا أدري كيف أبدأ

لكنـِّي لا بـُدَّ لي من البدء

الآن أكتبُ الكلامَ الذي يستهويك ِ

أكتب الأعذارَ وأكتب الحكايات ِ المبكية َ

التي تـُضحـِكـُـك

وما عساي أقول

غير ترديدي مع فيروز

أغنيتها الحزينة التي حفظتـُها من بعدك

صباح ومسا ... شي ما بينـتسى

تركت الحب وأخدت الأسى

شو بدي دُوْر لشو عم دور على غيره

في ناس كتير لكن بيصير مافي غيره

حبيبي كان هـَنـِي وسـِـهيان مافي غيره

حـِمـِلني سنين مـَـنـُـن هاينين كـَـتــِّـر خيره

حتـَّى إذا ما وصلنا أنا وفيروز إلى قولها

لعلّ وعسى إترك ها الأسى

ويرجع لي حبي صباح ومسا

بكينا طويلا

هاهي الليالي

التي نقضيها بدونكِ

هذه هي

فهل أنت ِ مشفقة ٌ علينا

هل أنت مستجيبة لفيروز

التي كنتي تحبينها مثـلي ؟


أبعث إليك بهذا الخطاب

وأنا راقد فوق سرير الحسرة

عودي ولو يوما أموت بعده

ما اعتدت أن أرجو أحدا قط

كما تعرفين

لكنني اعتدت مذ

اعتصر الحبُّ قلبي

فأرجوك اسمعي لي

حين أناديك عبر أثير الإذاعة

حين تشدو بها فيروز

بكرة إنت وجايي رح زيـِّن الريح

خلـي الشمس مراية والكناري يصيح

بكرة إنت وجايي

إنت وجايي يا حبيبي

أعرف أنك ِ حتمًا سترجعين

هناك ٥١ تعليقًا:

مصــــري يقول...

آدم

كلك إحساس وحب يندر وجوده في هذا الزمان.

تحياتي
أسامة

الدرعمي يقول...

شكرا يا صاحبي

بس ياريت تقولوا لها

عشان أنا تعبت


تحياتي

آدم

مصــــري يقول...

آدم

هن هكذا.
ولكن اعلم أنها تشعر بك تماماً.
إن كانت طبيعتها الشرقية تأبي اظهار ذلك.

ولأجلك أناشدها أن تعود,لعلك تقول فيها العجب بعد ما قلت فيها الرائع.

تحياتي
أسامة

موناليزا يقول...

الاذاعة ماتنفعش لان افرض انها مكنتش متابعة
عليك بالمواجهة
واذا كان ع الخطاب ابعته فى اقرب فرصة بس انت لسه هتستنى لما يوصل
ربنا يهيئلك الخير

الدرعمي يقول...

لكنها مختلفة ففيها الصبر على الفراق

والقسوة من طبعها

أشكرك على الثناء والإطراء والمناشدة

ياليتها يرق قلبها


تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

موناليزا

أعرف جيدا أنها تعشق الإذاعة مثلي تماما

إلا أن تكون قد تغيرت حتى مع الإذاعة

أما الخطاب فأنا عاجز عن التحرك في خطوات ثابتة نحوها


سأنتظرها لحين حدوث المعجزة

أشكرك لدعائك و أسأل الله القبول


تحياتي



آدم

تايه في وسط البلد يقول...

ايه يا عم التجديدات الرائعة دي

ما تجيش لاخوك شوية؟

وانا يا عم من حيث الفيروزية الجديدة دي

انا بقولها اهه:

ادم ده كله احساس وحنان

ومش هيتعوض تاني

راجعي نفسك يا بنت الحلال

ايه رأيك؟

تايه في وسط البلد يقول...

بمناسبة الشكل الجديد
مش هتبدل نظام التعليق بقي؟
منcommentsاختار ابطال خيارpop up window
ولا انا هاشرح ليه دا انت استاذ يا عم

الدرعمي يقول...

حبيبي تايه في وسط البلد

مشكور ٌ أنت على كلامك الجميل

ومشاعرك الرائعة

هذا من فضلة خيرك

وأنا تحت أمرك

حالا يتغير النظام



تحياتي للجميل التايه


آدم

mostafa rayan يقول...

حلوة قوي الرسالة دي يا ادم
فيها شعور انسان صادق ومشتاق لحبيبته بجد
لكن كلام في سرك اجمد شوية ماتبينش انك ملهوف قوي كدة
نصيحة من اخوك الكبير الست تحب الراجل التقيل
اتقل شوية يا ادم

الدرعمي يقول...

مصطفى ريان

أخي الكبير

لا أخفي عليك أني تعبت

ولا أقدر على إخفاء لهفتي

على الأقل هنا

وإن كنت أخفيها أمامها

أشكرك على ثنائك ونصحك

وأسألك الدعاء


تحياتي


آدم

z!zOoOo يقول...

بديت القصه تحت الشتي بأول شتي حبوا بعضن

وخلصت القصه بتاني شتي تحت الشتي تركوا بعضن ..

حبوا بعضن تركوا بعضن

يا حبيبي شو نفع البكي .. شو ايلو معني بعد الحكي

مازالت قصص كبيره .. وليالي سهر وغيره

تخلص بكلمه صغيره .. حبوا بعضن تركوا بعضن

أهداء مني ليك يا أدم زي ما أهديتنى الاغنيه التانيه

راجع أسباب الفراق وشوف مين الى غلطان

اذا كان الغلط بسيط اعفو أنت

اذا كان كبير ومن ناحيتها متتنازلش عن كبريائك

تحياتي ليك يا جميل

عدنان أحمد يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
الدرعمي يقول...

زيزوووووووو

حبيب ُ قلبي

لكم أسعدتني بتعليقك هذا

فما عاد شيء يسعدني كسماع كلامها الذي تشدو به

كلام فيروز له أهمية قصوى في حياتي

إهداء مقبول

للحق فإنا قد أخطأ كل منا في حق الآخر

ولا أدري أحقي أن أغضب منها أم أن عليّ ألا أكابر وأذهب إليها ؟

لكنا هي التي هجرتني

وأنا أنتظرها لا أسعى لها


تحياتي



آدم

عدنان أحمد يقول...

العزيز آدم
كيف حالك ؟ ان شاء الله دائما بخير
و الله كثير ارسلت لك
لكن لسوء الحظ الرسائل ما بتوصل
المهم ارجو انك تعاين مدونتي لأني تركت لك رد تحت تعليقك الرااائع
لأني حاولت ارسلهولك و ما نفع
عموما تحياتي لك و لإبداعك

الدرعمي يقول...

أسير حبيبتي

اشتقت لك يا صاحبي

شكرا لك يا حبيبي

فقط أرجو أن تبعث إليّ برابط الموضوع

تحياتي


آدم

عدنان أحمد يقول...

و الله انا فرحت انك موجود عالخط
عموما لو حبيت انا ايميلي
edda_2010@hotmail.com
لأني متلهف للتعرف عليك
شكرا

الدرعمي يقول...

والله يا صاحبي

يا ريت تكتب إيميلك عالياهو

عشان ندردش مع بعض

adam_4lovers@yahoo.com

ده إيميلي

تحياتي


آدم

عدنان أحمد يقول...

انا اضفتك دلوقتي
adnan_adnan_10@yahoo.com

Empress appy يقول...

تفتكر هترجع هى
تسلم وحلو ربطك بفيروز قوى

الدرعمي يقول...

APPY

يا عزيزتي

هانحن ننتظر

شكرا

بس أنا مربطتش الموضوع بفيروز

فيروز داخل الموضوع

هي اللي علمتنا نحب

تحياتي


آدم

امال سامي يقول...

لو تسمع هي كلماتك وتنظر الي قلبك وتحبك حقا
لن تتردد لحظة ان تعود لتسكن بين يديك
لن تتردد لحظة ان تكون ملكك وحدك
لن تتردد لحظة ان تعود مهما كان سبب الفراق

الدرعمي يقول...

آمال

لك الشكر كله على هذه المشاعر الرقيقة

وأرجو أن تعود سريعا

لأني أكره شعور الانتظار

لكن ما باليد حيلة

وليس أمامي غيره


تحياتي لمرورك المميز


آدم

Mkjwe يقول...

والله رسالة حلوة وجميلة ولو مستجبتش يبقى مابتفهمش وسيبك منها ياقدع

خلي مشاعرك قوووووووووووووووية

get your life

الدرعمي يقول...

L0vElYGh0sT14

شكرا يا صاحبي

ومقدر شعورك

ربنا يستر ومنضطرش لكده


تحياتي

وفي انتظار المزيد من توصلك



آدم

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

السللام عليكم
كلماتك جميلة ورقيقة وانا كمان بحب فيروز
تحياتى

غير معرف يقول...

ايه يا عم ادم
انتى مش كنت زحلقتها على حسب كلامك
بس اقول ايه الحب كدة على رأى الست ام كلثوم كلام المبدع العامى بيرم التونسى .
المهم انا بعاتبك على حاجتين
اولهم معلقتش عندى على المقال بتاع اشكالية النقد الاول ( الابعاد) امال مين هيراجعنى فى كلامى
حاجة تانى انا كاتب بوست على فيروز بس مش قوى
قلت ادم هيكتبلى عليه عريضة ملقيتكش اصلا
وبعدين انا قاعد فى المنيا بلف حوالين نفسى
مستنيك

الدرعمي يقول...

رئيسة حزب الأحلام

ميرسي كتير على ذوقك

بحترم أوي اللي بيحبوا فيروز

بس مش لاقي حد بيحبها قدي أنا

تحياتي

ونورتي بيتك التاني


آدم

الدرعمي يقول...

عرفة

سلام لك

الحب كده

لا تعتب عليّ فلو علمت ما بي فسوف تعذرني
أنا قرأته وعلقت عليه الآن

أنا أيضا أنتظرك


تحياتي لمرورك


آدم

مشتاق لله يقول...

ادم اهلا بك في مدونتي اتمني ان تسافر الي الاماكن التي وصلت اليها شكرا لانك اضفتني الي مجموع المدونات المختارة عندك -لك السلام

الدرعمي يقول...

مشتاق لله

العفو َأرجو سيدي

وشكرا لتمنيك الخير لي

ولكن يبدو أن الموضوع لم يعجبك فأبيت التعليق عليه

أليس كذلك ؟


تحياتي



آدم

Unknown يقول...

ادم
احساسك حلو اوى
وكمان كلماتك مؤثرة
الله يوفقك مع من تحب
كل الاحترام

الدرعمي يقول...

نهر الحب

أفيضي علينا من نهر الحب

فإنا عطشى

نحتاج للحب الذي يثلج صدورنا

التي أشقاها حرُّ الهجر

آآآآه ٍ من ذاك الهجر القاسي آه

لولا فضل الله علينا

لما بقيت في العمر ساعة

لكنه الصبر الذي يلهمه الله للعبد

الحمد لله

وشكرا لك ِ أختي على مشاعرك الرقيقة

ودعائك الوقور

شرفتيني

تحياتي وتقبلي فائق الاحترام


آدم

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
z!zOoOo يقول...

أخي العزيز أدم

مادام أنتوا الاتنين غلطوا يبقى سيب النفوس تصفي وبعدين اتقابلوا واتكلموا بهدوء وهتلقى النتايج هايله

وهتغنى انا لحبيبي وحبيبي إلي

وهتقول سئلتك حبيبي لوين رايحين خلينا خلينا وتسبقنا سنين

دمت بكل ود ..

الدرعمي يقول...

زيزوووووووو


يا صاحبي

والله نفسي

بس فعلا العلاقة وصلت لدرجة غريبة

ربنا ييسر الحال

دعاءك لينا

تحياتي لمشاعرك الرقيقة


آدم

الدرعمي يقول...

مدونات مصرية

آسف لحذف التعليق

بس مش ينفع الإعلان هنا

هذا مخالف لتوجهات المدون


مع فائق احترامي


آدم

غير معرف يقول...

ادم انا المشتاق لله-
ليس الامر كما تظن المشاعر التي تتكلم عنها راقية لكن المهم ان تكون في رضا الله - بالاضافة الي اني اومن بالواقعية جدا ولست اعتمد علي احلام وردية كثيرا -شكرا لردك علي تعليقي

اسلام صديق يقول...

حلوة قوي المدونة دي

ولذيذة


ربنا يوفقك

الدرعمي يقول...

المشتاق لله

كفانا واقعية يا شيخ

الحياة بقى لونها بمبي

بمبي بمبي بمبي

عشان كده احنا تعبنا من كتر البمبي

قلنا نجنح شوية بخيالنا

لعلنا ننظر شيئا آخرا

وبالطبع إن شاء الله تبقى في رضى الله

فليس سوء الواقع

أقصد كونه زاد في حلاوته عن تحملنا

ليس ذلك مبررا للعصيان

تحياتي

وفي انتظارك



آدم

الدرعمي يقول...

الأفغاني

ربنا يجعلك زي الأفغاني الكبير الله يرحمه

وميرسي يا قمر على ذوقك

يارب نحوز دايما إعجابكم


في انتظار مزيد من مشاركاتك

وعاوزين نعرف رأيك في الموضوع ده


تحياتي للذوق العالي


آدم

Gannah يقول...

في ناس كتير لكن بيصير مافي غيره

هو ده السر انك بتشوفها غير كل الناس و كأن ما فيش غيرها
اكيد هترجع لانها مش هتلاقى حد تانى يديها نفس المشاعر
ستعود ان شاء الله
تحياتى

shady يقول...

إحساس جميل ما أقدرش أقول حاجه عنه

الدرعمي يقول...

Gannah

ميرسي كتييييير على مشاركتك لي في محنتي

ويارب ترجع بسرعة

تحياتي

آدم

الدرعمي يقول...

ٍٍٍٍٍShady

انت اللي جميل يا جميل


تحياتي


آدم

امل يقول...

السلام عليكم
بوست رقيق قوي
وكل كلماته حالمه
خالص تحياتي

الدرعمي يقول...

أمل

كيف حالك صديقتي ؟

أنت الرقيقة لا المقال

أرجو ألا تغيبي علينا فإنا نشتاقك

خالص احترامي


آدم

حمادة زيدان يقول...

ادم
أعتذر بشدة لبعدي عن مدونتك وتأخري عن الرد كل هذه الفترة
فيروز
هي نبض الحياة التي أحيا بها , صوتها هو الهواء الذي أتنفسه , أغانيها صديقتي في حياتي
أرجوا أن نكون أصدقاء

الدرعمي يقول...

حمادة زيدان

إذا كنت تحب فيروز هكذا

فلابد أن نكون أحبابا وأصدقاءا

لا أقدر على مقاومة

الأشخاص العاشقين لفيروز

أسعدني تعليقك

ولك مني خالص الاحترام


تحياتي


آدم

LioRomio يقول...

سلامو عليكم

يا ماشاء الله

أحسنت وأبدعت

أعجبني تضمينك الأخير

بالتوفيق دائما

الدرعمي يقول...

ليووو

يا صاحبي والله انت منور المدونة

وميرسي على ذوقك

بس راجع التضمين الأخير

لأني اكتشفت كلمة ناقصة

سقطت سهوا وصلحتها دلوقتي


يارب نحوز إعجابك ورضاك


تحياتي للشاب المهذب



آدم

Related Posts with Thumbnails