أوحشتني

أوحشتني ؟

في نقاش بيني وبين عدنان المدوّن الشاب

كنا قد توقفنا عند كلمة أوحشتني

لأنــَّـا نستخدمها ولا ندري أفصيحة ٌ أم غير فصيحة ٍ ؟

لكنّي اليوم قرأت هذه الأبيات

لجبران خليل جبران

عــجــبـًـا أتـوحـِـشــُـنــي وأنــــت َ إزائـــــي

وضــيــاءُ وجــهــِـك مــالـــيء ٌ ســودائـــي

لــكــنـــه حــــــق ٌ وإن أبــــــت الــمـُــنـــى

أنــــَّـــا تــفــرقـــنـــا لــِـغـــيـــر ِ لــــقـــــاء ِ

فبحثت عنها فوجدت أنها من :

أوْحــَـشَ صَــاحــِــبــَـهُ :

جَـعَـلــَهُ يـَـجــِـدُ الوَحـْـشــَةَ أو يَـشـْــعــُــرُ بها

كما في معجم الغنيّ

لذا أتوجه بها لكل غائب عني يوحشني غيابه

أوحشتموني جميعا

هناك ٤٣ تعليقًا:

z!zOoOo يقول...

أولا يسعدنى انى اكون اول واحد يرد على الموضوع

ثانيا انت اوحشتنى ووحشتنى يا أدم باشا

يارب تكون بخير وكل الناس بخير

وانت واحش كل الناس زى ما كل الناس واحشاك .. انت شخصيه جميله تتحب بسرعه

ومش مجامله عشان متقوليش انت مجامل وتردهالي

دمت بكل ود ...

الدرعمي يقول...

Z!Zoooo

يا مولانا ربنا يخليك

لي الشرف إنك أول واحد يعلق

فاتحة خير

ومكسوف بقى من كلامك ده

مش عارف أرد

بس مش هقول غير إني بجد بحبك جدا


وبحبكم جميعا


وأوحشتموني



دمت حبيبي


آدم

أم أحمد المصرية يقول...

اولا السلام عليكم و رحمة الله لأن دي اول مرة ازورك
ثانيا انا سعيدة جدا بتدوينتك دي مش فقط لأجل ابيات الشعر الجميلة المكتوبة لكن لن لسه يوجد ناس حرصين كده علي اللغة العربية و بيناقشوها مع اني احيانا بكتب بالعامية بس حبدأ افكر جديا انا كتاباتي تكون بالفصحي ربنا يسهل

جيفارا المصري يقول...

جميل جدا حرصك علي اللغة العربية في وقت طغت فيه العامية و كل اللغات الأجنبية علي لغة الضاد الجميلة

مودتي

التائب يقول...

بجد انا ليه الشرف التعليق على موضوع بالجمال دة البساطه دى وبجد انت وحشتى مع اننا لم نتقابل من قبل وعشان كدة انت وحشنى انى اقبلك ويارب التعليق بيننا دون انقطاع

امل يقول...

السلام عليكم آدم
كلمات الابيات رقيقة قوي
ومعلومة جديدة حلوه
تحياتي لك

HANY YASSIN يقول...

السلام عليكم
استاذ ادم على الرغم من اننى لا اعرفك لكنك اوحشتنى
اتعلم منك الكثير فى اللغة وكم يسعدنى وجود اشخاص بهذا الاتقان فى هذا العصر
اتمنى لك دوام التوفيق و النجاح
دمت بكل ود
هانى يس

عدنان أحمد يقول...

صباح الخير يا آدم
احييك على جهدك في البحث عن اصل الكلمة
و يسعدني و يشرفني جدااا انك جبت سيرتي في الموضوع ( :
إلى الأمام دائما

تحياتي
عدنان

مشتاق لله يقول...

مذهل -هذا مااسميه تدوين -لك التحية ياادم

الدرعمي يقول...

أم أحمد المصرية


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أهلا بك دوما في مدونتك

البيت بيتك

يا ضيفنا لو جئتنا لوجدتنا

نحن الضيوف وأنت ربُّ المنزل

بالطبع اللغة هي مفتاح العلوم

وإن حرصنا على التقدم فلابد من فهمها

كذلك هي الهوية والانتماء

وهي لغة القرآن

أشياء كثيرة تجعلنا نحبها ونحاول إتقانها

وأكثر شيء أسعدني

تفكيرك في الكتابة بالفصحى

سأتابعك لأستمتع بتدويناتك الفصيحة

تحياتي

و نوريتي بيتك


آدم

الدرعمي يقول...

جيفارا المصري

أشكرك يا صديقي

وبما إنك مجاهد

فأنت تعرف أن اللغة هوية ووطنية

وكفاح

للحفاظ على الأمة

تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

مصطفى الطيب

الشرف لي يا صاحبي

وأوحشتني

ليتنا نتقابل

وشكرا لذوقك العالي


تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

أمل

بالفعل أبياته رائعة

وأنا أحبه جدا

المعلومة جديدة عليّ أنا أيضا

رغم إني أستخدمها من زمن

تقبلي خالص

تحياتي واحترامي


آدم

الدرعمي يقول...

ياسين

أسعدني تعليقك

أوحشتني أيضا

وأستغفر الله

حاشا أن أعلمك يا أستاذي

فما أنا إلا طفل في عالمكم

يا كبار الأدباء

فقط ادع لي لأن امتحاناتي

تبدأ الأحد بعد غد

تحياتي

ودمت بكل حب


آدم

الدرعمي يقول...

عدنان الرائع دائما

بالطبع كان جهدي بسببك أنت

فأنت من نبهني لتقصيري

في جانب المعجم

رغم إني أدرس هذا العام

علم المعجم

أضاف اسمك للموضوع الكثير

تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

مشتاق لله


شكرا يا صاحبي

أسألك الدعاء

لأن امتحاناتي اقتربت جدا


تحياتي


آدم

موناليزا يقول...

متعك الله بالصحة والعافية وجمعك باحبائك قريبا على خير باذن الله

الدرعمي يقول...

موناليزا

جزاك الله خيرا على دعائك لي

وأرجو أن تدعوا لي جميعا لأن الامتحنات

ستبدأ الأحد

تحياتي


آدم

z!zOoOo يقول...

شفت بقى ياعم أدم انا فعلا كنت فاتحه خير ههههههههههه كل ديه تعليقات ( ده مش قر على فكره انا بحسد بس ) هههههههههههههههههههههه

وانا كمان بحبك فى الله لأنك شخصيه محترمه وبجد تتحب وتدخل القلب بسرعه

ربنا يديم المحبه بينا

وأنت وكام واحد بتبقوا من أوائل المدونات الى اول ما بدخل نت بدخل عليها حسيت اني بقيت مرتبط بيهم يارب دايما

دمت متألقا .. وبكل ود

الدرعمي يقول...

Z!Zoooo

يا حبيب قلبي ربنا ميحرمكش مني

ونعيش ونحب بعض في الله

بس فاتحة خير آه

قر وحسد لا وهصرف لك زيت وصابون

عارف إنك بتحرص على صلة الرحم الإلكتروني اللي بيننا

وربنا يخليك لينا

بس التعليقات المرة دي ضعيفة شويتين

عن البوست اللي فات

تعرف أنا وبكتب

رسالة أخرى لعلها تستجيب

قبل ما أقوم من قدام الجهاز كان فيه 19 تعليق

المرة دي بقالنا يومين لسة 19

ربنا يستر وميكونش ده مؤشر إن فيه زوار مبيحبوش مقالات لغتنا الجميلة

سلام ودمت حبيبي

تحياتي


آدم

غير معرف يقول...

رغم انىدمى محروق منك

انت عارف السبب
بس ما علينا

المهم البوست مفيد جدا بس ملاظةبسيطة مع الاعتراف بأن الكلمة فصيحة
لكن مطران مش مرجعية لغوية لأسباب
اولا كونه اتى بعد عصر الاحتجاج اللغوى بمدى وكونه احد من استخدموا الفاظ غريبة فى شعره
المهم
لو بحثت فى المراجع القديمة افضل
وانا عارف انك هتقول ان ا للغةتجددت بس دى فى اللى مكانش العرب يعرفوه

لكن فى الكلمات اللى ليها اصول عربية
ارجع للعرب احسن

وكمان الاشتقاق اللغوىالمعاصر لما لم يكنعند العرب يرجع دائما لأصول لغوية

تحياتى

انا هعدى عليك بعد امتحانك دا اذا مشفتكش فىالكلية


تحياتى

الدرعمي يقول...

عرفة


يا صاحبي

أنا رجعت لمعاجم منها المحيط والغني

أنا قلت إني قرأت الأبيات فذهبت للمعاجم

وذكرت في التدوينة ما جاء في معجم الغني

راجع التدوينة

شرفتنا ونورتنا

منتظرك


تحياتي


آدم

Desert cat يقول...

اندهشت بصراحة من البوست
اصلى من زمان مشوفتش حد وقف عند معنى كلمة من اللغه العربية بعد ما ساد المجتمع قاموس جديد مختلف تماما
ربنا يكتر من امثالك
محتاجين نرجع للغتنا العربية بجد
تحياتى

mostafa rayan يقول...

السلام عليكم
عزيزي ادم
بالفعل هناك الكثير من الكلمات التي نستخدمها في لغتنا العاميةالدارجة ولها اصل في اللغةالعربية
تحياتي لك علي هذ البوست الجميل

أميمة كامل يقول...

السلام عليكم

فكرت فعلا لو كل واحد حاول يبحث فى معنى

كلمة وكتبه لنا تخيل كم الثروة

اللغوية التى يمكن ان نحصلها

حقيقة أسعدتنى زيارتك وتشريفك لمدونة

صلاح وإصلاح

وسعدت أكثر بزيارة مدونتك لكل الناس

آسفة لن استطيع تشكيلها لأنى لا أعرف

حتى الآن كيف اعمله عمرو ابنى هو من

يعمله لى وهو فى امتحانات الإعدادية

دعواتك له

ودعواتى لك بالتوفيق فى الإمتحانات

ويسعدنى التواصل معك

أم أحمد المصرية يقول...

صديقي ادم
بما ان امتحانك غدا و بعدلدعاء لك بالنجاح ان شاء الله اسمح لي اهديك هدية
اسمح لي اهديك دعاء المذاكرة يارب ينفعك
اللهم انا نسألك فهم النبيين و حفظ المرسلين و الملائكة المقربين اللهم اجعل السنتنا عامرة بذكرك و قلوبنا بخشيتك و اسرارنا بطاعتك انك علي كل شيء قدير

و بعد الانتهاء من المذاكرة
اللهم اني استودعك ما قرأت و ما حقظت فرده عند حاجتي اليه انك علي ما تشاء قدير و حسبنا الله و نعم الوكيل

و في بدايه الامتحان
اللهم لا سهل الا ما جعلته سهلا و انت تجعل الصعب اذا شئت سهلا
و ابقي طمني علي اخبارك

ان شاء الله بالنجاح و التفوق بس ابقي ادعي لي

rovy يقول...

السلام عليكم
سعدت بمرورى بمدونتك و هذا البوست رائع فهو يحتوى على ابيات جميله جدا
واضفت اليه معلومه قيمه وكم اتمنى ان نحس جمال لغتنا ونفهم معانيها ..
دمت بخير و دمت مبدعا
تحياتى
rovy

الدرعمي يقول...

desert cat

أعزك الله صديقتي

رب اجعلني أفضل مما يظنون

واغفر لي مالا يعلمون

اللغة حياتنا

تحياتي لمرورك الكريم

والله أسعدني تعليقك

فلا تطيلي الغيبة عنا


آدم

الدرعمي يقول...

مصطفى ريان

حبيب قلبي

شكرا ودام مرورك المبهج


تحياتي



آدم

الدرعمي يقول...

أميمة كامل


تحياتي لك ولعمرو

وفقه الله وإيانا

شرفني تعليقك

أدام الله الود بيننا جميعا


آدم

الدرعمي يقول...

أم أحمد المصرية

شكرا جزيلا لك على الأدعية الجميلة

نسأل الله القبول


وفقنا الله وإياكم

الامتحان بعد ساعات

أرجو الدعاء


تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

rovy

شكرا لتعليقك الرقيق

وأرجو أن تكونوا

قد استمتعتم بالأبيات

وأفدتم من استخدام الكلمة الفصيحة


دام الود بيننا

أرجو الدعء من القلب


تحياتي


آدم

علم الهسس يقول...

كلما زاد القرب زاد الإطمئنان
وكلما زاد البعد استوحش المرء

اجد لها معنى يرتبط بالخوف والإضطراب
فكلما كان بعاد الحبيب عن حبيبه كلما كبرت المسافة ملئت هذه المسافة خوفا واضطرابا(وحشة)
فجد الحبيب فى طلب حبيبه واستدعاءه حتى يحل مكان هذا الخوف والإضطراب

الدرعمي يقول...

علم الهمس

الله

هذا هو الإحساس باللغة

واستشعار الكلام وما يرمي إليه

هذا هو فن السماع

إن جاز تعبيري هذا

وهو
على غرار فن القول


تحياتي لاجتهادك وفهمك



آدم

الدرعمي يقول...

عفوا

علم الهسس

خطأ مطبعي في اسمك


آسف


آدم

Zika يقول...

اللغه العربيه اللي معظم الناس مهملاها فعلا لغة جميله اوي وواسعه جدا وفيها كل الامكانيات اللي ممكن نحتاجها
تحياتي
زيكا

Empress appy يقول...

شكرا على المعلومه جدا حلوة وتسلم ايديك
وربنا يزيد اللغه العربيه

الدرعمي يقول...

زيكا

صحيح كلامك

ليتنا نستعملها ونستفيد من إمكانياتها


تحياتي لمرورك العزيز


آدم

الدرعمي يقول...

آبي

أسعدني مرورك

بس هيزيد اللغة ؟

احنا مش قادرين نحيط بيها كده

أنا في دار العلوم حرام

أنا اللي بتعب

يارب لمها شوية اللغة الكبيرة العظيمة دي


تحياتي لمرورك الجميل



آدم

Unknown يقول...

ادم
ازيك ؟
كلمة اوحشتنى او وحشتنى كلمة فى مضمونها جميل
لانه يصف البعد عن الشخص بالوحشة
وشحشة سكون بلا شخص عزيز انا اصفة كذلك
اختيارك كمان لابيات جبران خليل جبران
جميل ومعبر
كل التحية لك ادم

الدرعمي يقول...

نهر الحب العذب

الحمد لله أنا بخير

لعلكم تدعون لي

ومرور كريم متقبل


تحياتي لك بعد شكرك



آدم

Unknown يقول...

الله معك ادم ويارب تنول الله فى بالك وما يسعدك يارب
وانت كمان ادعى لى
كل الاحترام
واعتذر على الغلطة المطبعية فى الرد الاول
لانى بكتب بسرعه ومش براجع ابدا كتابتى
كل الاحترام لك والدعوات

الدرعمي يقول...

نهر الحب الدافئ

أعزك الله

ونصرك

ووفقك

ويسر لك كلَّ خير

لا عليك ِ يا صديقتي

تحياتي


آدم

Related Posts with Thumbnails