عيد ميلاد سعيد بعد التحديث

بعد منتصف ليل أمس الاثنين كنت قد

أتممت عشرين عامـًـا

أسعدني اتصال أبي وأمي وأخي كثيرا

غير أن المفاجأة التي لم أتوقعها

أن تتصل حوّاء بي

نعم اتصلت،،،

فانـتــَـفـَضَ جـَسـَـدي حين رأيت اسمها ظاهرًا على شاشة هاتـفـي

أسرعت في الردِّ عليها فوجدتها تقول بابتسامة

كل سنة وأنت طيب يا آدم

غمرتـني الفرحة ُ ، لم أكد أصدق نفسي

مرّ اليومَ 98يومـًا على آخر لقاءٍ لنا

مرّ 92يومـًا على آخر مرة سمعت صوتــَها في الهاتف

كنت حزينــًا وقلت في نفسي لا أظن أنها ستتصل

ولكـنــَّـها فعلتها

قلت لها : كيفك انت ؟

فـقـالت بــِـرقـــَّــتـها الـســـاحرة

هات ِ لي عمري فـأجـعـله طائرًا في الأرض يـنـتـقـلُ

أنا يومَ البـُعدِ أغنية ٌ تأخذ الدنيا وترتحلُ

فقلت لها

بُعدك على بالي يا قمر الحلوين

يا سهري بـتــشـريـن يا دهــبـي الـغـالـي

فقالت

بُعدك على بالـــي يا حلو يا مغرور

يا حبأ ومنتور على سطحي العالي

ااااااااااااااااااهٍ

منذ متى يا حــواء لم نـتحاور بكلمات فيروز

أمازلتِ تسمعينها ؟

وهل لي غيرها ونيس ؟

كنت قد فـقدت الأمل في أن تعودي إليّ

حـبـيـبـي حاولتُ كثيرًا أن أنساك

لكـِـنــَّـك كنتَ دومـًـا تــُـطـاردني بــِـيـَـقـظـَـتي ومـنـامـي

وكـيـف كنتُ سأعيشُ بدونكِ ؟

يا آدمُ أنت قويّ ٌ أمـَّـا أنا فـما استطعتُ

ابتسمت ُ ، أنا قوي ؟

لو دخلت ِ مدَونـتي كنتِ سـتـعـلـمـين قدرَ قــُـوتـي

حوّا أريدك أن تعلمي

أن ما حدث ما كان إلا خلافــًا من خلافـاتــِـنـا الكثيرة

لكـِـنــَّــه زاد بالفـراق

للأسف يا آدم

أنا أزلتـــُـك من صفحتي ولن تعود لها

كيف ؟ ولم ؟

آدم لا تـفـسد علينا الاحـتـفـال بعـيـد مـيلادك العـشرين

اتصلتُ لأسـعــِـدك لا لأحـزنــَـك

حواء يا حبيبتي أنا لا أقدر على العيش وحدي

فمالي في الدنيا أحدٌ غيرك

أنا كذلك يا آدم لكن الأ ُخــُـوة بـيـنـنـا أبـقـى وأنـجـح

فـمـا بـيـنـنـا من اخـتـلافـات أكـبـر بـكـثـيـر مـن اتــفـاق

ولـكـن ذلك كـله يـمـكن إصـلاحـه بالــتـفاهم والـنـقـاش

لا ، لا أعـتـقـد أننا سـنـكـون أحـبـابـًـا بعد ذلك

فقط اتصلتُ بك لتساعدني على الاقترابِ منك ثانية

كأخ ٍ لي فإن قبلتَ أخوتي فخير

وإن لم تـقـبـلها وتلـتـزم بشروطها

فافـتـراقـُـنـا أفـضـلُ

صعبٌ علينا هذا الاختبارُ يا حـبـيـبـتـي

قــُـل يا أختي لا يا حـبـيـبـتـي

آآآه ٍ لم تعذبـيـنـنـي ؟

والله أنا أحبك أكثر من حبك لي

لكـني حريصة على هذا الحب

وحرصي هذا يدفعني للحفاظ عليك

كأخ وصديق لا كحـبـيـب لأنـنا سوف لن نـتـفـق

وسنقضي أيامنا في الخلافات والمشكلات

إن كان ذلك ما تحـبـيـن فأنا لا أقـدر على ردِّ طلب لك ِ يا

...

حواء كيف أناديك بغير حـبـيـبـتـي ؟

ومن ذلك الذي يستحقها غيري ؟

لا أعلمُ لكِ زوجـًا غيري ولا أعلمُ لـنـفـسي زوجة غيرك

أنت أم أبنائي القادمين

أنت ِ ... أنت ِ ... حبيبتي

إذن أتركــُـك الآن

لن أستمر في حوار يهدم لي موقفي الذي تجاسرت كل هذه الفترة

حتى أتخذه فلا تراجع ... فـَـذاك في مصلحـتـِـنا

_ أغـلـِقـِـي الآن وسأتـــَّـصلُ بكِ بعدَ قلـيـلٍ

( فكرتُ مليـًّـا ووجدت قربي منها كأخ قد يذيب اختلافاتـنـا

وهــو على كل حال أفضل من بعدنـا والهجرِ فاتصلتُ بها )

حواء ،،، أنا موافق

سـتـلـتـزم بالأخوة ولا تحاول زعزعـتي عــن مـوقـفـي ؟

قلت لك موافق لا تـتـعـبـيـنـنـي

_إذن هذه السنة الجديدة ستكون أقضل من سابقاتها

فأنت من اليوم صارت لك أختٌ تحبك أكثر من أي أحد

وأنتِ ملـكـتِ أخـًـا سيكونُ لــكِ خيـرَ أخ

أنا فرحانـة ٌ جـدًا باتـفـاقـنـا هذا

أنا أكـثـر فرحـًـا بـأنــَّـك اتصلت ِ بي الـلـيـلـة

إذن ذاكر جيدًا لتعود لـي بسرعة

في انـتـظـارك لـتـأخـذنـي لـسـاقـيـة الـصـاوي

أنتظر اليوم الذي آتي فيه لـلـقـاهـرة على أحرّ من الجمر

تـصـبـحـيـن على خير

_ تصبح على خير

وكل سنة وأنت طيب يا آدم

وأنت بكل خير يا حواء

************************

هكذا كانت الساعات الأولى من صباح الثالث من شهر يونيو

الذي هو يوم ميلادي العشرين

أحببت أن أشركـكـم معي فرحي كما أشركـتـكم من قبل حزني

****************************

لاحظ :

حبأ : أحد أنواع الأعشاب العطرية الجميلة الرائحة

وهو منتشر على جبال لبنان بكثرة

منتور : ورد أبيض جميل جدًا

هناك ٩٠ تعليقًا:

ahmd ebn om ahmd يقول...

أولاً كل سنة وإنت طيب

ثانياً أديك فرحتنى معاك وأنا أهوه أول تعليق
وثالثاً يا راجل طالما إنت عارفنى
أكيد حتقبل دعوتى إنك تشرفنى بتعليقك فى مدونتى

حمادة زيدان يقول...

آدم

كل سنة وانت طيب

وعقبال مليــــــــــــــــــــــون سنة يارب


ربنا معاك في الامتحان يارب

وربنا يكرمك وتنجح

أميمة كامل يقول...

كل سنة وانت طيب

كل عام وأنت إلى الله أقرب وعلى طاعته

أدوم

من فضلك يا ادم حاول أن تكون عند

وعدك لها

هذا أفضل

مصــــري يقول...

أخي العزيز آدم

كل عام وأنت بخير.

كل عام وأنت أفصح لساناً وأرق قلباً.

كل عام وأنت أقرب إليها،إن شاء الله.

كل عام وأنت بخير.

تحياتي
أسامة

عـــفـــراء يقول...

السلام عليكم
كل سنة وانت بالف خير
ويارب فى نادى المئة ان شاء الله

فيتا اسطانبولى
لالا دومت افضل دائما
تحياتى

rovy يقول...

كل عام وانت بخير يا ادم
اتمنى لك عمر مديد .. يملأه الحب والسعاده اكيد .. ان شاء الرحمن .
كلماتك اخذتنى اولا لحلم الحب والسعاده ولكن لماذا اعلنت حبيبتك الفرار ؟؟.
اتمنى ان يوفقك الله الى ما فيه الخير ويرزقك السعاده .
دمت بخير و سعاده
تحياتى
rovy

sa'7so'7te يقول...

اولا كل سنة و انت طيب
ثانيا..بجد انت كيفت دماغى سواء بصورتها ولا بأغنيتها و لا بكلامك فى البوست بكلماتها
لانى بعشق حاجة اسمها فيروز

اما عن المكالمه
فحواء قويه اوى اوى
قليل اللى يبقوا فى قوتها
ربنا معاكم

محمود بركات يقول...

السلام عليكم
تدوينات جيدة جدا تدل على صاحبها
وكل سنة وانت افضل واحلى ومصر كلها احلى
وركز فى النحو يا أحمد بدلا من مدرستك الرومانسية
محمود بركات
www.alhol.blogspot.com

عدنان أحمد يقول...

السلام عليكم
يا اخي العزيز
كل عام و انت بخير
البوست مبدع يا آدم بحق
احييك جدا على رائعتك هذه

و عيد ميلاد سعيد
عدنان

غير معرف يقول...

كل سنه وانت طيب يا عم ادم بس انا كنت احسبك اسن من كده يا عم عقبال ميت سنه
قصة جميلة عن الحب بس هل يوجد احد يقدر يقولي تعريف الحب

z!zOoOo يقول...

اولا أزيك يا أدم وحشنى جدا على فكره انا مكنتش هرد على حد ولا أى حاجه لولا انها مناسبه خاصه

أنه أول عيد ميلاد ليك وفتره فى التدوين واول عيد ميلاد يمر وانا أعرفك

لذلك عيد ميلاد سعيد وعقبال ميت سنه
والكلمات ديه منى ليك

أهديك ورده فى يوم ميلادك يا صديق

ودعوه من فؤادى تنير لك ظلمه الطريق

وأتمنى أن تسعد حياتك وأن تظل فى مسارك
طليق

فميلادك سعيدا فاليوم ابدا عمرا جديدا وفى الحب حتى اذنيك غريق

واتمنى لك مستقبلا مشرقا ومن شظايا الغرام ينشب فى قلبك للحب حريق

يارب يديم المحبه والصداقه بيننا وتفضل معانا وبينا دايما

وكمان مره كل سنه وانت طيب يا أدم يا جميل

Unknown يقول...

كل سنة وانت طيب
ويارب تجمعكم الاقدار انت وهى فى بيت الزوجية
لينمو حبكما اكثر واكثر

عيد ميلاد سعيد يارب

Unknown يقول...

العزيز

ادم

كل سنة وانت طيب ..والسنه الجاية تكون

مع العروسه فى عش الزوجية وتبطل الشعر

والكلام الجميل ده الذى يقلب علينا ايام

زمان

سعيد بزيارتى واتمنى التواصل

غير معرف يقول...

المشتاق لله -
امدك الله بالعمر السعيد وجعله في طاعته -لو كنت في مصر لكنت اهديتك شيئا لكن سنرجع يوما الي حينا ونغرق في دافئات المني سنرجع مهما يطول الزمان وتنئي المسافات بيننا سنرجع خبرني العندليب هداة التقينا علي منحني

mostafa rayan يقول...

كل سنة وانت طيب وعقبال العيد ال100

الدرعمي يقول...

أحمد ابن أم أحمد


أهلا بك يا صديقي

أنا أنتظرك من قبل الامتحانات


وكل سنة وأنت بألف خير


شرفي لي إنك أول تعليق ويارب دايما


أكيد سأتشرف بزيارتك

لكن اعذرني لو تأخرت

لأني مازلت أمتحن


تحياتي

وفقك الله يا بطل


آدم

الدرعمي يقول...

حمادة زيدان

وأنت طيب يا صديقي

مليون سنة كتيييييير

هزهق من الدنيا

كفاية ألف ونص

ربنا يخليك

وعقبال ما تخلص النيلة الامتحانات


شكرا يا حمو


تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

أميمة كامل


وأنت ِ بكل خير


وشكرا للدعاء


هحاول وربنا يقدرني


لكن أليس من الظلم أن تنهي العلاقة

دون موافقتي ؟

ألم نبدأها بموافقتنا معا

؟؟

لابد أن نوافق معا على تحويلها

صحيح أنا وافقت

لكن على قول أبي الحنش

مجبر أخاك لا بطل

أو هو اختيار أحسن الوحشين

مش معايا في كده بردو ؟

أنتظر ردك


تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

مصري


أسامة حبيبي

وأنت بكل خير

ووافر الصحة والعافية

جزيت خيرا على كلامك الرقيق


إني آت ٍ إليك قريبا


انتظرني


مع تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

عفرااااااء


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

وأنت ِ بكل خير وعافية


ودوووووومتي


أو

دُمت ِ صديقة عزيزة علينا


أشكرك



تحياتي



آدم

الدرعمي يقول...

ROVY

وأنتِ بكل خير وصحة وسعادة وحب

أما الكلمات فبسيطة والله

ولكنه إحساسك العال

الذي رقـّى الكلام ورققه


أما لماذا فرت فالأسباب التي كانت وراء

اختلافنا كثيرة

لكنها أبدا ما كانت ترقى لدرجة أن

نبتعد عن بعضنا

ولكنها اختارت موقفا عقلانيا

واخترته معها مجبرا

أرجو أن تهتدي للصواب

ولكن دعيني أسألك

إذا حدثت اختلافات بينك وبين من تحبين

هل سيكون اختيارك مثل اختيارها ؟

أرجو الإفادة

وأشكرك على شعورك وزيارتك


تحياتي



آدم

الدرعمي يقول...

sa'7so'7te

أولا وانت بالصحة والعافية والمعافاة

ثانيا

نحن في خدمتكم دائما

مادام الأمر متعلقا بحبيبتي

فيروز العظيمة

أشكر لك مشاركتك الطيبة

متمنيا دوام الود والتواصل بيننا

تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

محمود بركات


وانت بالصحة والسلامة وعقبالك

يعني ازاي أركز في النحو ؟

أكتب بوستات عن الإعراب ؟

ده ممكن وسهل

بس الصعب إني أترك الرومانسية

لأنها هي التي تمسك بي


تحياتي

وفي انتظار المزيد من التواصل


آدم

الدرعمي يقول...

أسير حبيبتي


عدنونتي زعلان منك جدا

بقى يا بني آدم



متتصلش بأخيك آدم

في عيد ميلاده ؟


عامة هسامحك

دي أخلاق الدراعمة

وده تسامحهم مع البقالين


تحياتي

وكل عام وانت بخير

وشكرا للتعليق



آدم

الدرعمي يقول...

أحمد

وانت طيب يا صاحبي

أسن دي معناها إني أكبر من كده ؟

الحب ؟

أصعب شيء في الوجود إنك توصفه

وأجمل شيء في الوجود إنك تتمتع بيه

لو عيشته هتستغنى عن أي تعريف له

ومش هتحاول تعرّفه

لأنك لما تدخل بوابة الحب

هتتوصل إلى حقيقة

إن الحب أرقى من العقل

اللي ممكن يحاول يعرّفه


تحياتي

في انتظار المزيد من تواصلك الممتع



آدم

الدرعمي يقول...

أخيرا زيزووووووووووووووووووو


حبيبي كيفك ؟

وانت بالصحة والسلامة

شكرا جزيلا للكلمات الرائعة


ونفسي أتكلم معاك

ابعت لي رقمك عالميل

ADAM_4LOVERS@YAHOO.COM

وضيفني بالمرة

انت واحشني جدا


وكل سنة وانت حبيبي

أنتظرك عالياهو

تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

نهر الحب

شكرا جزيلا أختي العزيزة

وكل سنة وأنتِ صديقتي

وأسأل الله أن يجمعنا في مستقرّ رحمته

في الدنيا والآخرة


آمين


بما إنك بنوتة إيه رأيك في موقفها ؟


تحياتي

وفي انتظار رأيك



آدم

الدرعمي يقول...

الأستاذ حسن محمد توفيق

تشرفت جدا بزيارتك لي

والمدونة نورت

عش الزوجية مرة واحدة ؟

أنا بحلم بخطوبتها حتى

بس خلاث كل شيء راح وانتهى

للأسف يا والدي

البيت اتحكم عليه بالهدم قبل مل يتبني



وهو كلامي ده ييجي إيه في كلامكم

دا أيامكم كانت فيها بركة

حتى في الحب

بحسدكم موووووووووووت


كان نفسي أعيش أيام زمان

بس يللا تتعوض

يا ريت كلامي يقدر يرجعك

لأيامك الحلوة

يبقى شرف لي


تحياتي

ولابد لنا من التواصل



آدم

الدرعمي يقول...

المشتاق لله

وهل هناك هدية أحب إليّ من

أغنية لفيروز

كالتي ذكرتها ؟

هدية مقبولة و


كل سنة وانت صديقي


تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

مصطفى ريان


وانت بالصحة والسلامة يا معلم


وربنا يخليك لي

عشت أخا كريما

وزائرا رقيقا



تحياتي



آدم

موناليزا يقول...

كل سنة وانت طيب وان شاء الله السنة دى ربنا يحقق لك فيها كل ماتتمنى ويهيئلك كل الخير
ومتهيئلى هديتك مكانتش متوقعة خالص فحافظ عليها بقى

romeo يقول...

كل سنة وانت طيب
ويكون العقد العشرينى من عمرك افضل العقود العمرية
شكرا لمرورك بمدونتى
وتحياتى لك
روميو

الفاتح اليعقوبي يقول...

السلام عليكم
كل سنة وانت طيب وبصحة وعافية والسنة الجاية كده نفرح بيك يارب
والسلام

الدرعمي يقول...

موناليزا

وانتي بالصحة والسلامة

ربنا يخليكي

ويباركلي فيكي


ربنا يحفظ لي حبيبتي


وكل أصدقائي المدونين


تحياتي



آدم

الدرعمي يقول...

روميو

وانت بالصحة والسلامة


وربنا يكرمك

إن شاء الله العقد الآتي

سأكون محرره


تحياتي

آدم

الدرعمي يقول...

الفاتح اليعقوبي

وانت بالصحة والسلامة

يارب يخليهملك يارب

ونفرح فيك انت كمان

والناس تفرح فينا في يوم واحد


تحياتي

أنتظرك



آدم

أميمة كامل يقول...

أوافقك الرأى تماما

هذه هى القاعده لكن لكل قاعدة شواذ

يعنى ممكن نقبل مرة كدا قرار صح من

أحباب لنا حتى لو لم نكن شاركنا

فى اتخاذه طالما أنه صحيح وأنا أتفق

معها فى رأيها وقرارها

واشعر انك بداخلك مقتنع

الدرعمي يقول...

دكتورة أميمة

أشكرك

واقتناعي ليس حبا في هذا الاختيار

ولكنه تمسك بآخر وسيلة لـِلـَـمِّ الشمل

ونسأل الله أن ييسر لنا ما فيه الخير


تقبلي وافر تحياتي

وادع ِ لي



آدم

LioRomio يقول...

حبيبي ادم

دمت بكل عز ومجد

دمت بكل حب وود

أدامك الله علبنا ما دامت السماوات والأرض....

حبيبي أشرقت بتدوينتك الرائعة و أضفيت رونقك المعهود بالسيدة فيروز...

أسرتني كلماتك وخلبت لبي

أدام الله عليك حسن التعبير وجميل التفصيل...

وأسأل الله أن يبارك لك في عمرك وأن يجعله كله حبا وسعادة....


مولد سعيد يا أخي....

أم أحمد المصرية يقول...

صديقي ادم
كل سنة و انت اطيب و الي الله اقرب
معلش تأخرت في التهنئة و فوجئت لما دخلت ان احمد اول تعليق ولم يبلغني انه عيد ميلادك شايف بيستغل اني في الشغل و يقعد علي الكمبيوتر اكتر مني :)))))))
يارب تخلص امتحاناتك علي خير و بالنجاح ان شاء الله
و يارب يجمعك مع حواء علي خير و يسعدك دايما

الدرعمي يقول...

LioRomio

حبيبي سامحك الله

لقد أبكيتني

كل ذلك كثير جدا

هذه المشاعر والأحاسيس

هذه الكلمات البليغة

هذه الرقة المتناهية

لا لا أستحق ذلك كله منك

أنت كما أعتقد صاحب عينين جميلتين

تجعلانك ترى الوجود جميلا

الوجود كله قبيحه وحسنه

وأنا من هذا الذي رأيتك جميلا

رغم عدم جماله

أشكرك

وأحسدك على رقتك

أظنني لا أطيق العيش

ما دامت السماوات والأرض

فقط تكفيني مئوية

تقبل تحياتي يا حبيبي



آدم

الدرعمي يقول...

أم أحمد المصري

والله تشكري إنك بتفضي نفسك لدقائق

علشاننا

وفرحت أوي إنه رجع بعد نهاية الامتحانات

وربنا يوفقه يا رب ويبارك فيه

ولولا ضيق وقتي

عشان الامتحانات

كنت زورته فورا أنا بدخل كل فترة كده

بس إن شاء الله من الأسبوع القادم هكون

أون لين أووووول ذا تيم

أو متواجد طوال الوقت

لكي لا تغضب مني حبيبتي اللغة العربية

ادع ِ لي كثيرا فالامتحانات شدّت عالآخر

وربنا يستر

تحياتي

وكل سنة وأنت ِوأحمد وكل المدونين

بكل خير وحب وسلام

آدم

سارة البحر يقول...

كل سنه وانت طيب ياادم ويارب السنه دي تكون مليانه بفرح وسعاده
اما على المكالمه بجد قلبي وجعني
ممكن يكون هي عندها حق وممكن لاء وده تحكم عليه انت وهي وبس
وان شاء الله ما ترتبطش الا بالانسانه اللي تستاهلها وتحبها بجد وتحبك
ولو تسمحلي اقولك حاجه
هو لو بجد قصتكم هتنتهي صدقني احسنلك تبعد عنها شويه عشان تقدر تعيش حياتك منغير الم وتقدر تحب تاني
بس بجد كل سنه وانت طيب وعقبال 1000 سنه وتكون معانا ههههههههههههههههههه
تقبل مروري يا ادم

الدرعمي يقول...

سارة البحر

وكل سنة وأنتي بكل حب ونجاح

أشكرك على مشاركتك الفاعلة

بس أنا مش قادر أحدد غلطانة ولا لأ

لأني مقدر المشكلات اللي اتحطينا فيها

فتأزم علينا الاستمرار

لكني أفكر أحيانا في أننا لو تراضينا

وتصافينا وحاولنا حل هذه المشكلات


ربما نستطيع الاستمرار

ولكني الآن مستسلم

حتى يفرغ ذهني من بقية مشكلاتي

حتى أتفرغ لها ولمشكلتي معها

ربنا يستر

انتي طمعانة بقى ؟

ألف سنة ؟

ده كتيييييير أوي عليكي

أنا ممكن أشيل عنك

هههههههههههههه

تحياتي يا صديقتي العزيزة

وزيارة مقبولة نرجو تكرارها


آدم

HANY YASSIN يقول...

ادم
كل عام وانت بالف خير
ربنا يوفقك فى امتحاناتك وحياتك
خالص التحية والاحترام
هانى يس

غير معرف يقول...

ادم

كل سنة وانت طيب وعقبال ميت سنة وسنة

خديجة عبدالله يقول...

كل سنة وحضرتك بكل خير

وإلي الله أقرب وعلي طاعته أدوم

وربنا يجمع بينكما علي خير إن شاء الله

وتكون هى الخير لك وأنت الخير لها

وندخل نبارك علي الأولاد والبنات بعون الله

رقة ورومانسية حب .. الحب لولاه ما كنا وفقك الله ونفع بك

امال سامي يقول...

كل سنة وانت طيب يا ادم

الاختيار دا صعب اوي يااه حب يتحول لصداقة....لاخوة !!! مش عارفة

على اي حال

ربنا يوفقك

امال سامي يقول...

كل سنة وانت طيب يا ادم

الاختيار دا صعب اوي يااه حب يتحول لصداقة....لاخوة !!! مش عارفة

على اي حال

ربنا يوفقك

دعاء مواجهات يقول...

كل سنة وانت وهى بالف خير وسعاادة ياارب

حكاية ان الحب يتحول صداقة صعب مووووووووت

اما الصداقة تتقلب حب ممكن

حتى انت نفسك وافقت بكدة علشان تحاول تقرب منها اكتر وترجعوا لبعض صح؟؟؟؟

همساتك رقيقة وصافية

تحيااااتى

الدرعمي يقول...

هاني يس

وأنت بصحة وعافية وحب

تقبل الله دعاءك

وأحسن إليك

أشكرك ولك مني

خالص التحيات


آدم

الدرعمي يقول...

غير معروف

وانت بألف سلامة يا صاحبي

بس أنا عاوزو أعرفك

حتى لو مش عاوز تقول انت مين

ابعت لي عالميل

adam_4lovers@yahoo.com


نفسي أعرفك بجد


تحياتي

وفي انتظارك



آدم

الدرعمي يقول...

خديجة عبد الله

وانتي بالصحةوالسلامة

اسمك مش غريب عليا حاسس إني

اتكعبلت في طريقك مرة

المهم ربنا يكرمك على رجائك الخير لي

وبلاش حضرتك دي

أكيد أنا أصغر منكم جكيعا

لسة بحتفل بالعشرين

تحياتي

مرورٌ مـُتـَـقـَبـَّـلٌ



آدم

الدرعمي يقول...

آمال سامي

أشكرك وربنا يصبرنا ويقدرنا

هنعمل إيه ؟

إن كيدهنّ عظيم

وربنا يجرنا في مصيبتنا

ويخلفنا ....


تحياتي

وفي انتظارالمزيد من التواصل



آدم

الدرعمي يقول...

دعاء مواجهات


وانتي بالصحةوالسلامة يا دعدوعتي


أهو ده كلام الناس العاقلين

قولي لها بقى الكلام ده


صح وألف صح

بوافق عشان نحاول نرجع المية لمجاريها

اللي هو أنا مجاريها ده


مش أرق ولا أصفى منك يا قمر


وأنا كمان بقولك

تحياااااااااااااااتي




آدم

Gannah يقول...

اخى ادم
مش عارفة اقولك ايه؟ البوست ده برغم انه لاحتفالك بعيد ميلادك و عقبال مائة سنة الا انه خلانى احس بالحزن..الموضوع صعب جدا و عمرك ما هتتقبل حقيقة انها زى أختك يعنى مثلا لو جت وقالتلك جالى عريس وبفكر اوافق ايه هيبقى موقفك يا أخوها؟
موافقتك هتحطك فى امتحان صعب جدا وانا خايفة عليك لان لو هى مصرة يبقى انت بتجرى ورا سراب والأحسن تنسى
اوعى تقول ان كلامى قاسى و هيفسد فرحتك لان ده مش قصدى خالص بس تقدر تقول انى انا حاسة جدا بمشاعرك ومقدرة تمسكك بالأمل للحظة الأخيرة و مقدرة صعوبة التخلى عنها
ربنا يعمل اللى فيه الخير
تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

كل سنه وانت طيب انت نفس البرج بتاعى
واعذرنى النت كان فاصل من يومين وماقدرتش اذور حد
تحياتى لك وربنا يخليلك حوا

Empress appy يقول...

كل سنه وانت طيب يا ادم سورى متأخره عارف المواصلات والنزلات والطلعات ههههههههههههههه

امل يقول...

كل عام وانت بخير يا آدم
أنا معك ومعها
معها في ان الخلافات الكثيرة تؤذي الحب
ومعك في ان الحب لايمكن ان يتحول لأخوة
ولكن ربما كانت هذه الأخوة هدنة لعودة الحب...
تحيـــاتي

غير معرف يقول...

اوف اوف
اول شي كل سنة وانت طيب وعقبال 100 سنة
تاني شي
استخدامك لكلمات فيروز في البوست شيء رائع يعني ما شاء الله شر رهيب

الدرعمي يقول...

gannah

كل سنة وأنت ِ بخير

والله أنا سعيد جدا بمشاعرك دي

بصراحة تعليقك أول تعليق يدوس عالجرح

وفهمتنيني أوي

أنا فعلا حاسس بالامتحان الصعب الرخم

حاسس بتقييد الحرية في التعامل معاها

حاسس بحاجات كتير صعبة

بس هعمل إيه ؟

أنا أستاهل كل اللي يجرا لي

أشكر لك ِ تضامنك معي


وتحياتي الحارة



آدم

الدرعمي يقول...

رئيسة حزب الأحلام

وأنت ِ بكل خير

وشكرا يا قمر على إنك نورتينا


تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

آبي

وأنت ِ طيبة يا عسسسسسسل


مهو لو كنتي جيبتي إسلام معاكي

كنتي جيتي بسرعة

كان هيوصلك بالعربية إياها

حتى كان جاب هدية


تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

أمل

وأنت ِ بكل حب و وُد

أنا لا أرجو إلا أن يحدث ذلك

هذا هو أملي يا أمل

أن تكون هدنة


وربنا يستر


تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

hage48

أولا مرحبا بك في المدونة

أنا سعيد بزيارتك الأولى لي

ثانيا

وكل سنة وأنت طيب

ثالثا

فيروز هي عشقي الأول فكيف لا تقتحم عليّ كتاباتي ؟

هي تستحق أكثر من ذلك

لكن العين بصيرة

واليد قصيرة

كما نقول في مصر

تحياتي لك ولكلّ الإمارات الحبيبة


آدم

Unknown يقول...

كل سنة وانت طيب وان شاء الله السنة الجاية تكون احلى .... انا اول مرة اجى هنا وما اعرفش الموضوع من اوله بس يعنى انا شايفة ان الحب لا يتحول الى صداقة واذا كانت هى اخذت قرارها فانت كدة بتعذب نفسك و هتحبس نفسك فى سجن الامل ان حبها لك يرجع تانى .. ربنا يوفقك وتعمل اللى فيه صالحك وهيسعدك اى حاجة هتسعدك اعملها

الدرعمي يقول...

إنجي

مرحبا بك ِ زائرة جديدة وصديقة عزيزة

أنا شاكر لك ِ مشاعرك وتضامنك

ورأيك تمام

بفكر في كلامك

لقيته صح

بس أنا مستني لما اخلص امتحاناتي

عشان آخد قراري بهدوء


وحتى يكون عقلي موجود


تحياتي

وياريت حبل الوصال مينقطعش أبدا


آدم

تايه في وسط البلد يقول...

ادم

علي فكرة انا مش متأخر عن التعليق لكن بصراحة متأثر جدا من اللي بتحكي عليه وخايف يبان في تعليقي حاجة غلط

عموما كل سنة وانت طيب وربنا يطمنا عليك

غير معرف يقول...

كل سنه وانت طيب يا آدم

رغم انى قلتلك كدة من فترة

وكنت مستنى تعمل عيد ميلاد علشان اجيبلك هدية

بالمناسبة دى تالت مرة اقرا البوست

عارف ليه

حسيت انك وحوا بتحبوا بعض اكتر منى

اكتر من حبى لفتاتى يعنى

بس بصراحة مظنش

انا نزلت مقياس الحب عندى لو حبيت تقيس

وتتأكد بنفسك

المقياس معايا قلى مجبتش اخرك
ههههههههه

شوف نفسك بقى

المهم يارب ترجعوا لبعض

انا بدعى لنفسى معاك ادعيلى

يارب يارب يارب يارب..............

بس يا عم مش اتجوزتوا وخلفنوا قبل كدة

أحمد منتصر يقول...

كل سنة وإنت طيب يا معلمي
ومبروك على شكل المدونة الجديد
وعلى عودة حواء إليك

ومعلش أنا مقصر ف الردود عندك بس إنت دونا عن خلق الله بتنشط تدوينيا ف فترة الامتحانات

عموما أنا قربت أعود لول :)

أشوفك على خير بقى يا معلم

الدرعمي يقول...

تايه في وسط البلد

حبيبي

لا تخف

كل سنة وأنت بكل خير

قل ما بقلبك وأنا متقبل

أنتظر بوحك بما عندك

تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

عرفة

شكرا ياعسل

وتعيش وتقولي

وأنا قاعد في البيت

ولاعبرتني بهدية ولا نيلة


ولا حتى في الكلية

مش لازم يا أخي تاكل جاتوه

قدمها لوجه الله

تهادوا تحابوا يا أخي

عامة يلا اهو عدى وخلاص

شكرا وهقيس الضغط


تحياتي


سلام


آدم

الدرعمي يقول...

أحمد بك منتصر

شيخ المدونين الليبراليين

أنا لي الشرف كله أن زرتني

ولكم كنت تعيسا لتأخرك عليّ

ولكنك أفرحتني بتهنئتك

يا معلمي

وأنت بكل حب وود وخير

أدامك الله ليبراليا محترما

ومصححا لغويا

وأديبا لا معا

ومدونا ناجحا

**************

نشاطي التدويني أثناء الامتحانات

يرجع لأني أكون مجنونا أثناء هذه الفترة

فيخرج الجنون على هيئة تدوينات

شرفتني ونورتني

ونحمد الله أن عدت لنا


تقبل وافر التحيات


آدم

Desert cat يقول...

كل سنة وانت طيب يا ادم
وربنا يديم الود والصفاء بينك وبن حواء

alshared يقول...

ربنا يرجعكم لبعض

وكل سنه وانتا طيب

عيد ميلاد سعيد

الدرعمي يقول...

قطة الصحراء

وانتي طيبة يا قطتي الجميلة


وربنا يتقبل منك


تحياتي للقطة المشاكسة


آدم

الدرعمي يقول...

الشاااااااااااااارد


أوحشتني كثيرا يا صديقي


لكم انتظرتك

لكنك انشغلت عمن يحبونك بالملعونة

المذاكرة

التي تلهي الأصدقاء عن أصدقائهم


المهم

كل سنة وكلنا طيبين

وتقبل الله دعاءك


آدم

أية الشقية الشعنونة يقول...

سلامو عليكوم
ازيكو
ازيك يا أدم اول مرة ادخل عندك معدتش صراحة من هنا قبل كده
بس جيت فى الوقت المناسب كل سنة وانتا طيوووووووووووووب
والحمد لله ان حوا اتصلت بيك اساسا هى حوا دى هتعمل ايه ولا ايه بس
عموما انا ممكن كل عيد ميلاد اتصل بيك بس اول ما اقفل تشحنلى ب امممممممممم
كام
شوف انتا بقا هتكون خارج من العيد ميلاد بخميرة اد كده
ههههههههههههههههههههههه
رغاية انا
خلاص كل سنة وانتا طيب
تحياتى

كريم زياد يقول...

مرحبا عزيزي آدم...

أولا كل سنة وأنت بألف ألف خير وعقبال 100 سنة ومزيدا من التألق والاستمرار

ثانيا: بخصوص طلبك الأخير هذه روابط بعض
المقالات أرجو أن تفيدك...

www.alqaws.org/?id=395
www.alqaws.org/?id=399
www.alqaws.org/?id=400
www.alqaws.org/?id=401
www.alqaws.org/?id=402
www.alqaws.org/?id=403
www.alqaws.org/?id=427
www.alqaws.org/?id=445
www.alqaws.org/?id=474
www.alqaws.org/?id=476
www.alqaws.org/?id=527
www.alqaws.org/?id=528
www.alqaws.org/?id=631

تحياتي...

غير معرف يقول...

كل سنه وانت طيب

مدونة جميله فعلا

الدرعمي يقول...

آية الجميلة


وعليكم السلام يا قمر

كويسين طبعا طول ما انتي بتعبرينا

أنا الحمد لله تمام

ومرحبا بيكي في أول زيارة

متتعوديش على كده

وانتي بألف صحة وسلامة يا قمر

وهي ليها شغلانة غيري يا آية ؟

يعني داخلة على طمع ؟

لا أنا هقفل موبايلي كل عيد ميلاد

مع إنه مش خسارة فيكي

ممكن أحولك خمساية

ابسطي يا ست

ارغي ارغي هو الكلام بفلوس ؟


خلاص وانتي طيبة

مستنيكي في كل البوستات اللي جاية


تحياتي يا جمييييييييييييل



آدم

الدرعمي يقول...

صديقي العزيز


كريم


أولا وانت طيب يا حبيب قلبي

ثانيا متشكر جدا لمجاملتك

ثالثا

شرفتني بزيارتك

ربنا ما يقطع لك عادة يا ريس كريم

وألف ألف ألف ألف شكر على الروابط

نخدمك يوم فرحك بإذن الله


تحياتي يا قمر الحلوين



آدم

الدرعمي يقول...

الأخ الذي مسحت تعليقه

أرجو ألا تغضب مني

وأن تقدر أني لا أسمح هنا

بنشر ما يتعارض مع توجهات المدوّن

السياسية والدينية خاصة


تحياتي


آدم

المعتدل

الدرعمي يقول...

همس

ألف شكر لمرورك الكريم

وانتي طيبة يا قمر


وشكرا كمان عشان المجاملة دي

تحياتي


ياريت تبقي مستديمة هنا


آدم

التائب يقول...

بجد انا فرحان جدا انها اتصلت بك مرة اخرى
واتمنى من الله ان يرزقك الزوجه الصالحه ومنها الذريه الصالحه
وكلماتك جميله جدا وسردك للحدث اكثر من رائع
ملحوظه اخيرة انا وقفت فى نفس الموقف اللى انت وقفته بس الاجابه كانت لا
اما ان نعود او لانعود
فاتمنى من الله لك التوفيق فى كل شى
والله الموفق

الدرعمي يقول...

مصطفى الطيب

ألف شكر يا حبيبي على مشاعرك الرقيقة

ويارب يوفقنا جميعا

انت اسمك الطيب وانت فعلا طيب

وأنا حبيتك

لذلك احذر فأنا نويت على صداقتك


تحياتي يا جمييييل

في انتظار المزيد من التواصل



آدم

التائب يقول...

صديقى ادم
حمدا لله على سلامتك
وبجد انا متشكر جدا على هذة الصداقه واتمنى من الله ان احفظها من كل شر
والله الموفق

الدرعمي يقول...

مصطفى الطيب

الله يسلمك يا حبيبي

ويارب يجمعنا على الخير دايما


ياريت تضيفني عالياهو ونتكلم

إيميلي

adam_4lovers@yahoo.com



سلام يا جمييييييييييييييل


تحياتي



آدم

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ادم
نعم اعلم انى التعليق ال89
واعلم انك ربما لن تلحظ تعليقى هذا وسط دوامة وفيض التعليقات بالمواضيع الاحدث من هذا
ولكن
ما استطعت ان اترك الموضوع بعد قراءته بدون تعليق,لم استطع صراحة فعل ذلك ,
من يكتب مثل هذا الكلام الجميل لابد له من التحية والاقرار بجمال ما كتبه حتى يكون له حافزآ على الاستمرار بعمله الرائع.
تشكراتى يادم على ما كتبت.

الدرعمي يقول...

NORAHATY


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

والله لقد أسعدني كثيرا كلامك هذا

أشكر لك ِ هذا الأدب الجم

وهذا اللطف العظيم

تحياتي لمولاتي


آدم

Related Posts with Thumbnails