في الغربة قالت



في الغربة يا حبيبي


لا أحد يسأل عني هنا


لا أنت ولا أبي هنا


حين يصيبني مكروه


أشعر بالوحدة


أذكر أني وإن كنت أسمعكما


إلا أنكما لستما معي


أنا هنا وحدي


أعاني المرض وحدي


أبكي طول الليل وحدي


أشرد طول اليوم وحدي


آكل وأشرب وحدي


أتألم وحدي


لا يد تمتد لتربت على كتفي


ولا يد تمتد لتمسح على رأسي


ولا يد تزيل دموعي المنسابة من عيني


عيني ، هذه التي لم تفارقها الدموع


ها أنا أسمع صوتكما أنت وأبي


وأسمع دقات قلبكما في التلــِــفون


و أشعر بتهدج صوت أبي


حين يكتم دمعه


وأسمع رنة دمعتك


حين أقول لك :


أحبك


أحبك


أحبك


ثلاث مرات كما اعتدنا


سكتت دموعي الآن


وبدأت حالة اللا شيء


كما هو معتاد


أخرج من البكاء ولا أستطيع الفرح


حتى آلام جسدي سكنت


ولم أتناول قرصًا واحدا من الدواء


لأني حدثتك ولو على الورق


أنت سكني وسكوني


رعشة الجسد


حين تلامسني ذكراك


حين تداعبني صورتك


حينما تلتقي أرواحنا


في الغربة يا حبيبي



أحمد سعيد
23 / 5 / 2009

هناك ١٢ تعليقًا:

kareem azmy يقول...

رائعة فعلا القصيدة دي
مش عارف اقول ايه بس انا فعلا
اتأثرت بها لدرجة البكاء

و مش عارف اقول حاجة تانية دلوقتي
سلام

الدرعمي يقول...

ربنا يكرمك يا كريم

وهذا يكفيني

أشكرك

تقبل تحياتي

أحمــــــــدبــــــــــلال يقول...

اتصدق انا ماناقص
أحساسى بالغربة قاتلنى

أرحمنا

الدرعمي يقول...

كلنا لها

البلياتشو يقول...

مبروك :)

مبروك الأحباب ..

ده مجرد إغتراب مكاني ، لم ينفي وجود من يشعر بك ، بالعكس ده بيزود فيك إحساسك بقيمة نفسك .. إن فيه غيرك مشتاقلك ..

لكن الغربة اللي بجد "الإغتراب النفسي" ..

يكون حواليك ألف واحد .. وتفضل تِعد

برضه الناتج يطلع واحد ..

إنت !

إنت وبس

دي الغربة ..

أو أنا شايفها كده

الدرعمي يقول...

و الله انت اللي مبروك يا أحمد .. مش عارف بس تحياتي يا بركة

micheal يقول...

عندك حس فني عالي بجد من غير أي مجاملات
تحياتي

الدرعمي يقول...

ربنا يخليك يا مايكل يا خويا يا جابر الخواطر @ تحياتي يا قمر @

الشعيني يقول...

حبيبى الدرعمى

يا أيها المبدع الصادق

والله أنا حسيت بكل حرف من حروف هذا

العمل الرائع لأول مرة من بين أعمالك

فأنا منذ أيام كانت حبيبتى فى نفس

هذه الحالة وعندما اتصلت بها انهمرت فى

البكاء وأخبرتنى بنفس هذه الكلمات

وكأنها تمليها عليك وهذا دليل صدق

تصويرك المبدع..

أحييك وآسف للإفاضة ...

الدرعمي يقول...

أخي وحبيبي عبد الهادي الشعيني

الشاعر الدرعمي الملهم

أشكر لك ذوقك وسمو أخلاقك

و أسأل الله أن أكون عند حسن الظن بي

أنت قلت لأول مرة بين أعمالي

أتجه لقصيدة النثر إذن ؟؟؟

في الختام أشكرك و لك مني

خالص التحيات وأعطرها


أخوك

آدم

إيناس حليم يقول...

أعاني المرض وحدي

أبكي طول الليل وحدي

أشرد طول اليوم وحدي

آكل وأشرب وحدي

أتألم وحدي

جميلة جدا جدا القصيدة دي يا أحمد
مستني أوي وأحزنتني
يمكن لأني عشتها

كل ما تكتبه رائع
تقبل تحياتي

الدرعمي يقول...

الله يكرمك يا إيناس ، أنا سعيد إن عملي أعجبك بس معلش بقى إنها أحزنتك إن شاء الله تتعوض و أنشر حاجة مش حزينة قريبا .. ادع لي @ تحياتي القلبية @

Related Posts with Thumbnails