اقتليني .. قصيدة

اقتليني هذه قصيدة صديقي

الشاعر الدرعمي المــُـلهــَـم


عبد الهادي محمود


نقدمها لنستمتع معـًا بما فيها من حسٍّ مرهف


وجمال تصوير للمشاعر الإنسانية الراقية


فلنذهب لعالم عبد الهادي ،، ونترككم معه



جفــِّـفي عينيكِ لا تبكي أمامي


واحضُـني كَـفــِّي بعنف


توِّجي رأسي بأطواق الحَـمَام


سدِّدي نحوي سهامـَـكِ دونَ رفق أو سلام


عذبيني


أشعلي في القلبِ نيرانـًا


فصمتـُـكِ قد يجورُ على الكلام


اصلبيني ،، لا تــَـكــُـفــِّـي عن عذابي


اطرقي بابَ المشاعر علــَّـها تجتاحُ بابي


أغرقيني في بحار العشق عُـمرًا


اتركيني تائهـًا بينَ الضـَّـباب


اكتبيني بينَ أوراق الكتاب وأحكِمي غلقَ الكتاب


لا تلـُـمني يا عذولي إن قلبي قد هواها


رغمَ أنفي ، رغمَ أنفـِـكَ إنني أرضى جفاها


إنني أرضى العذابَ إن تعذبني يداها


إنني أهوى الضلالة إن أرادت


إنني أهوى إذا هويت هداها


سأقولُ إن عادت وإن منحت لـِـقاها


استريحي فوقَ صدري


لا تفيقي


وارشـُـفي مني رحيقــًا دونــَما يدري رحيقي


ارفعي علمَ الأنوثة


في البحار وفي القفار وبين دفــَّـاتِ الطريق


اتركيني تائهـًا بين الجفون


ادمعي


إن البكاءَ يــُـزيد من حال الجنون


اسكنيني


اقتلي فيَّ الجفاءَ وأيقظي صوتَ الحنين


علــَّــني أرتاحُ يومًا بينَ كـَـفــَّـيك


احضنيني


خلــِّـصي قلبي من الأوجاع والجرح المـُـهين


سأموتُ إن لم تـقـتــُـليني


فاقـتــُـليـنـي


هناك ١٥ تعليقًا:

mostafa rayan يقول...

القصيدة حلوة قوى
وفرحان انى اكون اول واحد يعلق عليها
دائما تمتعنا بالجميل والمختلف
تحياتى لك ولصاحب القصيدة

الدرعمي يقول...

مصطفى بك ريان ; يا سيدي والله أنا شخصيا معجب جدا بالقصيدة غير إن عبد الهادي أساسا موهوب و ليه قصائد لا تنسى ذات صوت مميز مختلف حتى إني أحفظ أنا و معظم أصحابه بعض قصائده .. ربنا يوفقه و نشوفه قامة من قامات الأدب و يوفقك يا مصطفى ياخويا ويلحقني بكما و يعطيني بعض ما لكما من غزارة الإبداع .. إن شاء الله سأبلغه تحياتك @ تقبل وافر حبي @

عُمر يقول...

"اطرقي بابَ المشاعر علــَّـها تجتاحُ بابي"


"اكتبيني بينَ أوراق الكتاب وأحكِمي غلقَ الكتاب"

"وارشـُـفي مني رحيقــًا دونــَما يدري رحيقي"

"باب" ، "كتاب" ، "رحيق" ..

التكرار ده شيء كويس ولاّ !!

مجرد استفهام أنا موش شاعر

بس جميلة طبعاً بالنسبالي كقارئ عامي

دوماً ممتعنا :)

z!zOoOo يقول...

السلام عليكم

ازيك يا أدم

علي فكره القصيده حلوه قوي

بس اعتقد ليا تعديل بسيط


جفــِّـفي عينيكِ لا تبكي أمامي
واحضُـني كَـفــِّي بعنف
توِّجي رأسي بأطواق الحَـمَام
سدِّدي نحوي سهامـَـكِ ولا تدعي قلبك يكف
دونَ رفق
او سلام
عذبيني


مش عارف بس طبعا إحساس الكاتب اعمق وهو الي صياغته أكيد احلي

بس بغض النظر عن كل شيء القصيده جميله فعلا سلمت يداه علي ما خطه قلمه

أعتقد التكرار هنا بيفيد التوضيح والتوكيد وبينتج عنه تناغم موسيقي جميل

تحياتي لكل الكتاب الدرعميين (ولا الدراعمه مش عارف بقي )

دمت بكل ود

في رعايه الله

الدرعمي يقول...

عمر أنا هسيب صاحب القصيدة يرد عليك يا سيدي .. الميكروفون مع عبد الهادي : از يك يا عمر أنا سعيد جدا بتعليقك علي القصيده لأنه بيدل علي تركيزك في القراءه .التكرار في "باب"له دلاله لأن الباب الأول غير الآخر أما ."كتاب".تفيد التوكيد والنصح بالتمسك والإ صرار عليه .أما."رحيق".تدل علي
الا ستغراق في حالة العشق .إذا فدلالات هذه الكلمات تساعد علي فهم الحالة الشعوريه وتنوه عليها.أنا سعيد بيك وأشكرك علي تعليقك. واتمني أشوفك قريب.
سلام عليك

الدرعمي يقول...

زيزووو اللذيذ يا حبيبي القعدة النهاردة كانت عايزاك بس إن شاء الله تتعوض منتظرك تنورنا .. عبد الهادي هو اللي هيرد عليك بما إنه جنبي فله الكلمة : ازيك يا زيزو أنا سعيد جدا بتعليقك وأتمني إن القصيده تكون عجباك فعلا أنا أتشرف بكده طبعا. أنا متفهم تعديلك لكنه بيدل علي حال مغاير لما قصدته لأنها"المخاطبه" في حال ضعف وأردت أن أدلها علي أدوات القوة المناسبه لضعفها التي تجعلها تحيي هذا الحب في قلبي وتعود لجذب انتباهي .زائد إن التعديل ده هيكسر الموسيقي.
عامة شكرا علي تعليقك الجميل وقرائتك المتمعنه
أنا اتشرفت بيك جدا.سلا م يا زيزوو .

مهرجان يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
الشعيني يقول...

شكرا يا أحمد لنشرك قصيدتى " اقتلينى"

على مدونتك الجميلة

وأشكر مصطفى وعمر وزيزو وحبيبى مهرجان وكل اللى علقوا على القصيدة

وشكر خاص لحبيبى عدنان وارجو أن أستفيد منه إن شاء الله

مستنيكم على مدونتى" مجنون زينب" وانتظروا أول ما سينشر عليها
" زاد السؤال عن اسمها"

مستنيكم ومتشوق لتعليقاتكم...

إيناس حليم يقول...

ما شاء الله
القصيدة حلوة اوي اوي بجد
صاحب القصيدة ده محترف
وانت ذوقك عالي جدا انك اخترتها ونشرتها

تحياتي لك وله

الدرعمي يقول...

عبد الهادي ; مرحبا بك مدونا جديدا وفارسا من فرسان البلوجر البلغاء وده واجب علي .. انتشر بقى وانطلق فالساحة أمامك @ تحياتي @

الدرعمي يقول...

ألف شكر يا إيناس ونورتينا @ تحياتي @

الشعيني يقول...

شكرا ليكر يا ايناس وارجو ان

القصيدة تكون عجبتك بجد وانا مستنيكى

تشرفينى على مدونتى المتواضعة لاستفيد

من خبراتك وآرائك.

وشكرا تانى ليك يا آدم وادعى لى أفلح

فى النهوض بالمدونه لانك عارف

الامتحانات قربت جدا.يلا سلام.

الشعيني يقول...

عذرا ايناس

"شكرا ليكى"

الدرعمي يقول...

العفو يا حبيبي بس خد بالك الشهر ده كويس و احنا منتظرينك بعد الامتحانات بإذن الله تنشط تدوينيا متخافش مش هتتأثر المدونة كتير وليس من داع لاستعجال البدء خد راحتك احنا مستنيين متقلقش @ تحياتي @

الدرعمي يقول...

الجدع اللي كل شوية يحط تعليق و أمسحه يحترم نفسه .. ممنوع لصق الإعلانات هنا فهذا يتعارض وتوجهات صاحب المدونة

Related Posts with Thumbnails