جديدان صغيران

عائدًا من العملْ

مـُـرهـقـــًــا مـُجرجــِـرًا لـلجسدْ

مـَـارًّ ا عـلى الـطـــَّـريــق نـاظـــِـرًا لـِـمـَـســـجــِـده

ذاكــــِــرًا إمــَــامــَــتـــَــه لأهـل ِ هــَـذا الـمــســجــد

صــَــاعـــِــدًا لــِـشــُــقــَــتــِــه داخــِـلا لـِـغــُـرفــَـتــِـه

لــِــيــَـرتـــَـمــِـي عــلى الــســَّـريـــرْ

بــَـاكــِــيـــًــا ينامْ

********************

تـــَــشــَـاجــَـرا فـــَـاحــتـــَــدَّا

تــَــشــَـاتــَمـَـا تــَـســَـابــَّــا

قـــَـامــَـت هــِـي فــَـدخــَـلــَـت غــُـرفـــَـتــَـهـا

هــَــذبــَـت فــِــراشــَـهــَـا

أتــَـاهــا فــهــدأتْ وهــَـدأ

هناك ٦٠ تعليقًا:

أثمن من اللآلئ يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Desert cat يقول...

هدوء ما بعد العاصفة
ولملمت شتات ما قد حدث
يعيد الي النفوس البهجه والبريق

زئير الحب يقول...

صديـقي أدم أود أن اطرح عليك سؤال لماذا نحب ونحن ندرك مدى المعاناة التي يمكن أن يسببها لنا ذالك الحب؟
اغلبنا نعلـم أن الحب معاناة والكل يتمنى أن يكون حبة سعيداً
في الحقيقة ليس كل حب هناء.. ولكن ليس كل حب عناء أيضا..
نحب لان الإنسان يهوى أحيانا أن يتعذب
ويريد أن يتعب ويعاني
نحن نحب لأننا نريد آن نصبح جزء ممن نُحِب
هناك من يحب حتى يقال أنهم مرروا بهذه التجربة دون آن يعرفوا ما هو الحب أصلا.
البعض يحب حتى يحس بالأمان .. والبعض الآخر يحب هربا من الخوف,
إن الحب شعور جميل لم يجربه كثير منا. حتى من جربه قد لا يعرفه ,
قد لا يعرف جمالة .آو عذاباته
تعب الحب رائعا لمن لا يعرف قيمة الحب
ومشاكل الحب متعبة. ولكنها جميلة في بعض الأحيان
أروع ما في ذالك المدعو بالحب, أن تحس بوجود إنسان واحد فقط في هذه الدنيا تكون آنت أهم وأغلى شي عنده .
شعور جميل أن تحس أن كل ما تفعله تجده محل اهتمام شخصاً ما.
شعور رائع أن تعرف أن أحدا يريدك ويود أن يراك سعيدا طوال الوقت.
ولكن هل كل من يريد أن يُحب سيُحب وهل سينجح حبه..
لا يهم يا أدم صدقني أذا نجح الحب او فشل ولكن المهم والأجمل والأروع أن نعيشه ولو لحظة .حتى بعد اكبر مشكلة مع من تحب
ومهما كانت مشاعرك وأحاسيسك أثناء تلك المشكلة ..
مهما أحسسنا من غضب أو تعب أو ذل أو مرارة أو جميع المشاعر العدوانية التي تجتاحك في وقتها مهما أحسست فانك لن تعيش في حياتك لحظة أعذب ولا أروع
وارق من لحظة تأتي فيها حبيبتك
والدمعة تسيل على خدها معتذرة وقائله احبك ... احبك ..
قائله احبك وهي تعنيها..اُحبك خارجة من أعماق أعماقها..
احبك صادقة بلا خداع ولا تزييف في دنيا لم يعد فيها للصدق معنى ..
احبك لا ترى شيئاً في الدنيا بعدها..
لا تحس بوجود أي مخلوق على وجه هذه الأرض غير من تحب وآنت ..
الحب الحقيقي يظل حلما للكثيرين...
والوصول إلية أصعب بكثير مما يتخيل البعض..
الحب الحقيقي
عناؤه أكثر بكثير مما يظن البعض أنهم يعيشونه ولكن لذته وحلاوته وجمالة أكثر
اكثر بكثير
الحب يا أدم شيء رائع... أتمني لك كل الحب ياصديقي

فإسمع لزئير الحب

LioRomio يقول...

ربما أقول ما قلت عن كونك من أعظم مالم تر عيني ...

الأولى وكأنني أراه بعرقه وقد تعكر وجهه من صعوبة حالة وعبث الايام به ..

الثانية ما أروعها وما أصدق من احساسها معناها انساني يأتي من جنباتنا جميعا يلقي بظلاله على تصرفاتنا ...

ما يعجز الكاتبون عن كتابته في كتب توجزه أنت في جملتين

أبدعت يا أستاذي

Unknown يقول...

ادم
ازيك يارب تكون بخير
ومش تعبان لان البوست بيوصف حد منهك القوى مطحوون فى العمل دا لو انا فهمتة صح 000 بس مين البنت التانية دى ؟؟؟

Gannah يقول...

آدم
القصة التانية غريبة بس واقعية

تــَــشــَـاتــَمـَـا تــَـســَـابــَّــا

لا ادرى كيف تكون علاقة المودة والرحمة فيها حدة لهذه الدرجة
وبعدين هدوء كان شيئا لم يكن
بيقابلنى نماذج كده بس دايما بستغربها
دى بقى قصص الترا شورت يعنى قصيرة جدااا
بس ليها مضمون
---------------------------------

يمكن يكون ده اخر تعليق وبعد كده انى راحلة ان شاء الله الاربعاء
اتمنى انى استطيع الاستمرار فى المتابعة

لعلك تكون بخير
سبتلك طلب فى الشات بوكس
جهز الملوخية
لانى جعانه من دلوقتى
التحضير للسفر مش مخلينى عندى مزاج للطبخ
اشوفك على خير
الشغل للجدعان
استودعك الله يا ماى نفيو
تحياتى

الدرعمي يقول...

أثمن من اللآلئ

على قد فهمك يا أخينا

تاني مرة عشان البيه

فهمه على قده

ههههههههههههههه


الأولى أنا تعبان من الشغل

التانية هي ذكية أوي عرفت تحل المشكلة

يارب نفهم

ربنا يساعدك

تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

قطتي الجميلة

إذا ما كان ذنبي

أن حبك ِ قاتلي

فكلُّ ليال ِ العاشقين ذنوب


***************

نقلا عن فيروز

***************

تحياتي

آدم

الدرعمي يقول...

الصديق زئير الحب

أشكرك على هذا الموضوع الجميل

استمتعت جدا به

قرأته حرفا حرفا أكثر من مرة

أحسنت فيما أبدعت


تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

ليو

حبيبي أخجلتم تواضعنا

هههههههههههههه

بس انت مجامل أوي في الموضوع ده

أنا أقل من كده خالص

عموما ربنا يخليك

وتعيش وترفع معنوياتي


تحياتي للمبدع الليبرالي ليو


آدم

الدرعمي يقول...

نهر الحب

هلا

حمدا لله على سلامتك

أنا هذا التعبان

أما هذه البنت

فهي أنثى ذكية استطاعت

أن تحتوي الذكر الغضبان


تحياتي يا نهر الحب العذب



آدم

الدرعمي يقول...

خالتي جنة

أهلا وسهلا بك ِ دائما

بحضر تشة الملوخية أهو

بس اشتري الأرانب وانتي جاية

القصة التانية عن ذكاء الأنثى

اللي بتعرف تتصرف


تحياتي يا خالة

ويارب تعجبك الحاجات البسيطة دي


يور نيفيو


آدم

حمادة زيدان يقول...

آدم

فن القصة القصيرة جداً من أصعب فنون الكتابة وانت ماشاء الله كتبت وأنجزت

والله برافو القصة الاولى أنا مفهمتهاش منك لما قرأتهالي من الموبايل في أول مرة ... ههههههههههههه ... بس هي حلوة بس القصة التانية جامدة جداً وعجبتني أكتر بكتير

أبدعت يا آدم

عدنان أحمد يقول...

السلام عليكم

ايه يا عم انت مخاصمني ولا ايه ؟

ابقى طمنا عليك

بالنسبه للبوست فهو مبدع بحق

اعجبني جدا جدا الإيجاز و الإختصار

و بالمناسبه الموضوع دة صعب جدا

و لما نتقابل ان شاء الله يا بـ..ل

لازم تبقى تقولي مين الأنثى دي

تحياتي

عدنان

Cold air يقول...

السلام عليكم
ازيك يا آدم

أنا قرأت البوست قبل كده بس للأسف انت كنت شايل التعليقات فده سبب تأخيري عليك و يا ريت كنت نبهتني و لا انت مش عايز تسمع رأيي ؟!
بالنسبة للبوست فهو رائع كعادتك و بجد عودة جيدة لكلماتك بعد ما أصابها من سكون و يا رب تكون آثار التعب زالت بالفعل
و مرحبا بالهدوء

مع تحياتي
صديقك حازم

الدرعمي يقول...

حمادة زيدان

أولا متشكر

ثانيا أنا شرحتهالك حرف حرف

وبردو مفهمتش

ثالثا الأولى صعبة عليك عشان مضمونها

أما التانية فسهلة وعجبتك بسرعة يا


طبعا كل ده بقوله عشان أعرف

كل البلوجرية إنك لامؤاخذة

بطيييييييييييئ الفهم


هههههههههههههههههههه

تحياتي للمبدع الجميل

المنياوي الأصيل

حمادة زيدان



آدم

الدرعمي يقول...

أسير حبيبتي


يا عدنون يا ولدي مأقدرش أخاصمك

أمال هناكف مين ؟

وهقول لمين يا ب..ل ؟

بس أنا مشغول والله


تحياتي لأخي الصغير الب..ل

أسير حبيبته



آدم

الدرعمي يقول...

كولد آير

زوووووووووم

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الحمد لله يا صديقي

طمني أنت على أخبارك

بالطبع هعمل نفسي مسمعتش كلمة

مش عاوز أعرف رأيك دي

أمال أنا بستنى مين غيركم ؟

الهدوء انت علمتهولي

فقلت أكتب حاجتين كده

يعبروا عن السكون اللي أنا فيه


تحياتي لأحلى ريلاكسيشن



آدم

أثمن من اللآلئ يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
الدرعمي يقول...

أثمن من اللآلئ

الحمد لله

أخيرا

تعبتني يا راجل عشان كلمتين ؟

أمال لو كتبت قصة طويلة ؟



تحياتي للمبدع



آدم

Aaya يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Aaya يقول...

آدم

كلماتك في منتهى الروعة

مليئة بالدفيء والمشاعر

...................
تقبل مروري المتواضع
Aaya

Unknown يقول...

الله الله
بجد حلوة وموجزة
أقصر حكاية قريتها في حياتي بس كلامك حلو بجد
كل الود
وياريت تنور مدونتي بحضورك

برايز يقول...

enta keda 7altak sa3ba awy ya man bas el post gaaaamed gedaaan
:)

الدرعمي يقول...

آية الجميلة

ألف شكر يا صديقتي على ذوقك

ويا رب يعينني أكتب حاجة تعجبكم

بكون سعيد جدا لما حد ينبسط من العمل

وأكون سعيد أكتر لو انتقده

أنا عامة مبسوط جدا بزيارتك اللطيفة

ياريت تكرري الزيارة

ده بيت أخوكي متنكسفيش


تحياتي يا قمر الحلوين



آدم

الدرعمي يقول...

كاتب مصري

أشكر لك شهادتك التي أعتز بها

وأفتخر أنك من زوار مدونتي المتواضعة


تقبل تحياتي واعذرني لانشغالي


آدم

الدرعمي يقول...

برايز

ألف شكر يا جمييييييييييل

انت أكيد صاحب حبيبي ليو

صيادلة زي بعضيكم

ومبدئيا أنا بحب ليو وكل اللي يحبهم

فأنت مدعو للدخول في عالم أصدقائي

وات إز يوور أوبنيون ؟

أنا مستني نكون أصحاب قريبا

ولو وافقت سيبلي أوف لين على الإيميل

اللي برة على إيدك اللي بتاكل بيها

ده في حالة إنك مش أشول ولا مفجوع

هههههههههههههههه

ربنا يهديك ويهدينا وتغير برايز دي

عشان ليها مدلول وحش

هعهعهعهعهعهعهعهعهععهع

تحياتي يا قمر


آدم

z!zOoOo يقول...

على فكره انا زعلان

كده برضه يا أدم متسألش عليا خالص

على العموم يا عم انا برن عليك الاقى موبايلك مغلق

بوست جميل والاهم انه بسيط بس مؤثر قوى يعنى أبدعت فيه يا واد يا أدم


البوست الى فات غير معروف كنت انا وانت معرفتنيش أوت منك ديه يا جميل ههههههههه

يارب دايما تكون بخير

وأوحشتنى يا واد

فى رعايه الله

mostafa rayan يقول...

حبيبي
طبعا انت عارف رأيي في التدوينة دي لأني سمعتها منك صورة وصوت يوم ماكنا مع بعض
انا بس حبيت اسلم عليك واقولك انك واحشني

الدرعمي يقول...

زيزووووووووووو

يا راجل يا طيب اقرأ التعليقات

تعرف إني مشغووووول لشوشتي

بس سامحني عشان معرفتكش

أصل زووووووم أخونا الفاضل

كان لسة بيكلمني في الموضوع ده

عالتليفون

فافتكرتك هو سامحني

عموما انتوا واحد وكلنا واحد

مش كلنا ولاد آدم ؟


سماح بقى


تحياتي وألف شكر يا جميل يا منورني



آدم

الدرعمي يقول...

مصطفى ريان

صديقي الجدع

أرجو أن تكون قد أعجبتك

بس لا أظنك سمعت مني التانية

لأني مكتبتهاش إلا لما قعدت أكتب التدوينة دي

يعني جت ارتجال كده

بس يا رب تعجبك يا صاحبي

تحياتي وفي انتظار اللقاء الثاني

إن شاء الله



آدم

ميرا ( وومن ) يقول...

أدم

انا عارفه اني اتاخرت قوي بس غصبن عن الواحد

انا قريت البوست ده وكل البوستات اللي فاتتني

كدة عداني العيب ولا ايه

القصة قصيرة أدب صعب لكنك اجدتة

تقبل خالص تحياتي

z!zOoOo يقول...

السلام عليكم

أزيك يا أدم

فينك ؟؟

وحشتنى جدا .. انا عارف انك مشغول

أبقى طمنى عليك

أخوك المشتاق لك دائما

اسلام صديق يقول...

بجد قصة قصيرة تحوي معاني جميلة جدا


يارب اوعدنا

أية الشقية الشعنونة يقول...

ادم الكسول
بحذرك
دنتا بقيت بخيل اوى فى بوستاتك
اممممممممممممممم
عموما هغفرلل
خلينا نشوفك لك اشد التحية ومش هتكلم عن البوست طبعا لانه بجد قصير بس من القلب اوى
تحياتى

غير معرف يقول...

آدم العزيز

قرأتها وسمعتها ووجدت ان القلب يأبى هجرها

دى مش القصيدة بتاعتك دى منى

هههههههههههه


بهزر معاك

كلماتك رائعة اخى

اتمنى أن تستمر على طريقك

بس مقلتش برضو ليه .................

الدرعمي يقول...

وومن

مرحبا بك ِ بعد طول غياب

يشرفني جدا أن تزوريني

وتقرأي ما أكتبه

وأعرف انك تعذرينني لانشغالي

عن متابعة إبداعاتكم

تحياتي وأشكرك على الثناء



أخوك مؤقتا حتى يشاء الله


آدم

الدرعمي يقول...

زيزوووووووووو

ازيك يا حبيبي

عامل ايه ؟

أوحشتنا

والله يعلم ما بي

تحياتي لأخي الذي أشتاق إليه دائما


أخوك


آدم

الدرعمي يقول...

الأفغاني

كيف حالك ؟

طمئنني عليك

وأشكر لك الذوق والثناء


تحياتي


آدم

الدرعمي يقول...

أختي الشقية

آية الشقية الشعنونة


اشكرك وسامحيني والله مش بكون فاضي

بس تعرفي أنا كتبت التدوينة بسببك ؟

فعلا قلت لازم أنشر حاجة عشان آية

متضايقة إني بخييييييييل

فقلت أنشرها

والبوست الجاي هكتبه دلوقتي بردو

علشان متقوليش بخيييييييييييل


تحياتي يا قمر الحلوين



آدم

الدرعمي يقول...

المحارب المتيم

عرفة السيوطي

أهلا ومرحبا بك نورتنا

أشكرك يا حبيبي

ولكن بعينك تعرف


ههههههههههههههه


تحياتي


آدم

Gannah يقول...

آدم
ماى نفيو شكرا جزيلا على مساعدتك
واسمحلى اترك رسالة عتاب عنك لصديقك اللى زعلانه منه وكان نفسى اقوله الكلام ده من زمان
-----------------------------------
الف شكر على مساعدتك
ولكن انا طبعا زعلانة جدااااااا
اكثر مما تتخيل
كان من المفروض تسألنى وتدينى فرصة لو كنت غلطانة أعتذر ولو مش غلطانة أوضح
أنا فعلا اتصدمت لان رد الفعل كان عنيف جدا
راجع الكلام اللى كتبته وانت تعرف عندى حق ازعل ولا لا
وعامة زى ما قلت ربنا أعلم بالنوايا
وبرضه المفروض حتى لو انا سيئة زى ما انت صورتنى ففيه ناس كتير كويسة و يستااهلوا تساعدهم ومتقفلش فى وشهم التعليقات
على فكرة أنا ايضا تألمت
تحياتى

غير معرف يقول...

مرحباً يا أدم يا صديقي، أعذرني
لمازلت كوني مجهول
لربما يكون هذا أفضل حال لك ولي ولباقي المدونين

أدم ( لقد التقت رسالة خالتك "جنة" من مدونتك

حسناً يا خاله
ربما لم تتعرفي علي جيداً، ولكني أتساءل
ماذا ستفعلي إذا التقينا في أحد الأماكن؟ هل ستتعرفي علي انني (**** ** *.........) لا أتعقد ذلك
بل إني متأكد أنكي لن تعرفي انني هو

ماذا كان سيحدث اذا تعرفتي علي من خلال مدونة أخرى هل كان الامر سيختلف

لا أعتقد ذلك, ولكن بالنسبة لما حدث

أنا لا أتجول بين المدونات واترك تعليقات هنا وهناك حتي أكتسب زوار لمدونتي.

لكن ماحدث مع أحدى المدونات أنني دخلت وأثارني إحدي التدوينات التي تُعد من القليل الذي يثيرني حتي اترك تعليق

ورد الفعل المتوقع من اي مدون أو مُدَوِنة أن يرد الزيارة.

وبالفعل هذا ما حدث ,لقد ردت الزيارة.

صدقيني يا خاله انا اعلم جيداً انها كانت زيارتها الأولى وربما انها لم تكن تعلم مدونة من هذه وما محتواها ... ولكن هذا لا يعطي الحق ابداً بالكلام على حتي ولو كان من باب النصيحة

لننظر للموقف الأن ... من هو المتألم والمتضرر من الموقف؟

هي ام أنا؟

ما حدث كان صعب، ولــكن لن اتكلم عن نفسي، فأنالا شيء

ولكن سأترك أدم يتكلم عني ربما يعرفني اكثر من نفسي

ربما لم تتاح لنا الفرصة للتعرف ولكني أثق انك إنسانة، تملك من المشاعر ما يكفي للشعور بالألم

عذراً لو كُنت السبب في أن أألم ولكني لم أقصد أن أسيء لأي شخص

فالرسالة التي كتبتها لم أكن أوجهها لكي كلها ولكني خصصت جزء منها لكي ولكني أعلم جيداً إنك قريبة من الله سبحانة وتعالى وتعلمين جيداً أن كل انسان ضعيف, فأسألك الدعاء لي بأن أتعافي من هذا الألم الذي مازال ينبض داخلي

أعذريني مرة أخري وأعذرني يا أدم لتتطويل.

لقد وقعت باسم مجهول, لأنني أُفضل ان ابقي مجهول غائب... خيراً من أن أكون معروف نكره ومحذور بين المدونين

ربما اختار اسم جديد ادخل به لعالم التدوين من جديد ولكن هل سألبس القناع الذي لطالما كرهته؟؟؟ هل ستشعرون بالأمان أكثر وانا مرتدي هذا القناع؟ حسناً لكم هذا...؟

ألف حمدلله علي سلامتك يا خاله

بالمناسبة هناك كتاب أخر أوصي بقراءتة سأخبر أدم عنه

تحياتي وبورسعيد منورة بيكي يا خاله

غير معروف

غير معرف يقول...

آدم معلش انا آسفة بس صديقك هو اللى مصمم انه يقفل باب التعليقات و يخلينا نتكلم عندك فاستحملنا بقى
-----------------------------------

يا أخى المعروف جدا لى انا لست ملاكا وانا قلت لك من قبل انا بشر كغيرى من البشر ولم اقصد بأى حال من الأحوال أن اتسبب لك فى الألم والله يعلم
يمكن اكون أسأت التقدير فانا آسفة ولكن انت أيضا ما زلت مصر على الحكم على دون أن تعرفنى بل و تحكم على الجميع فى صورتى
انا لا احتاج ان أؤكد اننى لم اقول كلمة واحدة لا أعنيها فلا سبب يدعونى لقول شيئا لا اريده ولا اعنيه
يمكنك ان تسأل آدم عما قلته عنك وعما أظن أنك قادر على فعله فلا تدعنى او غيرى نكون عقبة فى طريقك فسوف تكون يوما ما عونا للاخرين
على اية حال الحديث بيننا منتهى حتى تتراجع عن الغاء المدونة وتفتح باب التعليقات مرة اخرى ليس من اجلى فقط ولكن من اجل الاخرين والا فانت تريدنى ان اظل الوم نفسى الى ما لا نهاية
لن اقول لك مرة اخرى انا زعلانة لانى فعلا زعلانة جدا منك ومن نفسى قبلك
فقد كنت اظنك اقوى من كده ولكن الظاهر كلنا محتاجين نكون اقوى
اجازتى حقيقى مش سعيدة لغاية ما اعرف انك غيرت رأيك
تحياتى

z!zOoOo يقول...

السلام عليكم

أولا أزيك يا أدم وحشتنى جدا بجد

ووحشتنى صولاتك وجولاتك بمدونتك ومدوناتنا

وأوحشنا زيارتك لبيوتنا وتعليقاتك التى انتظهرها

ثانيا انا مبسوط جدا ان فيه نقاش وأجتماع على أدم ومدونته وفى مدونته

وانا بتكلم بأسمه دون علمه معتقدش ان أدم ممكن يزعل من نقاش حتى لو كان تصفيه نزاعات بين ناس محترمه زيكم

طالما الحوار لم يخرج على الرقى والاحترام المتبادل

وإسمحولى رغم انى ليست لي علاقه بحواركم او جدالكم وخلافكم

لكن انا اعرفكم وأنتم اخوتى فى الله
فدعونى ابدى رأيي

فى الحقيقه انى لا أعلم حقيقه الأختلاف فى أرائكم .. لكن

لا أعلم لماذا اغلق أخى التعليقات .. فأنى أردت وودت أكثر من مره ان أذهب الى مدونته فقط لأطمئن عليه فوجدته غالقا تعليقات مدونته ولا أعلم السبب

وأكثر من مره على هذا الحال فقلت لعل المانع خيرا ؟؟؟

فأظن أنى من دخل مدونته مصادفه

وأنى من تركت التعليق بمدونته وأنا من شجعته ومن لازال يشجعه حتى النهايه

لكن دعنى اقول لك يا صديقى

أننا يزيدنا من الشرف بمعرفه شخص مثلك رافضا لواقعه المغلوط راغبا فى تغييره للأصلح .. رأغبا فى طاعه ربه مصارعا للمعاصى .. على النقيض ممن يغلقون أذانهم .. ويقتنعون ويقنعون أنفسهم والغير بما يفعلونه من ذنوب

ويواجهون بالجهاله والعناد ماهم فيه .. فهم مغيبون ولكن انت عقل واعى مستنير تقبل النقاش البناء وتقتنع بما هو صحيح وهيه شيمه العقول والنفوس الجميله والقويمه

فدعنى اقول لك انى أتيا الى مدونتك بأختيارى وسأظل أتردد فى بيتك .. الا لو لم ترد انت ذلك ووجهت لنا دعوه بأننا غير مرغوب او مرحب بنا فى بيتك

ولا تغلق تعليقاتك ولا مدونتك

ولا تظهر مره أخرى بأسم جديد او واجهه جديده لا نعرفك بها

لأننا نريد معرفتك .. ودعنى اقول لك ايضا

أن صراحتك ورغبتك الحقيقيه فى التغيير

هو من أكثر الاشياء التى جذبتنا الى شخصك .. فلا نريد منك سوى الصراحه

أن تبقى واضحا كما أنت دون زيف او تصنع

وأستميحك عذرا فى كلمتى القادمه

اذا ارتديت قناعا لن نود فى معرفتك لأننا عرفناك بوضوحك وصراحتك

ولا نود أن نتجمل ونتصنع ونكذب فى موجهه بعضنا البعض وحينها لن تكون هناك معرفه وحبا فى الله

ولا تظهر بالمجهول ولا غائبا فأنت غائبا هنا لكن حاضر فى قلوبنا ومثالا جميلا ونبراصا لكل من يريد ان يحتذى حذوك

ونتمنى من الله أن يزيد من أمثالك حتى تنتهى السلبيه والامبالاه وينتهى الجهل والتأخر


فلا داعى لأن تتألم أنت والاخت جنه العزيزه .. فلماذا لا ننسى ما حدث ونغفر ونتسامح مع بعضنا البعض

فيهم كل منا الاخر ونتغاضى عن ما حدث ونكتب فى صفحه جديده ليس بها خدوش ولا أثار قديمه

فالله غفورا رحيم فلماذا لا نغفر

فأرجو لو تصغون لما أقول وأن تلتفتوا له ولو لبرهه

فدعونا ننحى النزاعات جانبا فأنى أرى فيكم المستقبل بشخصكم ومدوناتكم وأرائكم ونقاشكم الجميله

عذرا أدم للأطاله

لكن لم يتيح لى أخى أن اتفهم الموقف او أن يحدثنى بما حدث أو حتى يعيطنى الخيار لأحدثه فى مدونته

فأتمنى وأن أطلت أن أكون ضيفا خفيف
على قلوبكم

تحياتى للأخت جنه ولأخى الثمين

وأخيرا لأدم الجميل

وفقنا الله وأياكم على أتباع أوامره والابتعاد عن نواهيه

تحياتى لكم

وعذرا للأطاله

غير معرف يقول...

آدم
يا ماى نفيو
كنت ايام مابسمع اغانى فاكرة نجاة وهى بتقول
ان من فتح الابواب يغلقها
وان من اشعل النيران يطفيها

وانت طبعا فاهم قصدى ايه وربنا يسامحك

خالتك اللى غلبتها معاك

شكرا جداااااا لزيزو على كلامه المتزن جداااا واللى انا موافقه عليه تماما
تحياتى ليكم

غير معرف يقول...

الفاضلة الغالية "جنة",
ألتمس منكِ عذراً، لا تؤاخذيني على قراري بغلق التعليقات، أو ربما غلق المدونة نهائيا
لكني لن أغلق المدونة... ولكني سيكون بوستي القادم هو أخر بوست لي فيها

وسأبدأ حياة التدوين من جديد باسم جديد

أما هذه المدونة فأنا أودها أن تظل موجودة لمن يجدها ولو صدفةً مثل أخي "زيزو"
ليعرف من يزورها من أخواني وأخواتي الذين يسيرون معي نفس الدرب أنهم ليسوا وحدهم من يريدوا الخروج من هذه الدائرة المغلقة، ولـكن غلقي للتعليقات هذا يجعلني أن أتجنب أن أًُطعن مره أخرى بنفس السِكِين، فالشخص الحكيم هو الذي يتعلم من أخطاءة أو أخطاء الغير
إلى جانب أن التواصل بيني وبين زوار المدونة مازال قائم من خلال البريد الإلكتروني حتى يكون الأمر أكثر أماناً
فليس من الجيد أن أتساءل عن اختفاء تعليقات من داخل المدونة..., فأنا لست محتاج لأن أفض نزاعات التعليقات!!!
أليس من صفات المدون الجيد هو من يقرأ جيداً عن الموضوع الذي يكتب عنه أو يعلق فيه؟ ... أم انه يرد الزيارة وينصرف دون أن يعلم من هو هذا الشخص الذي قام بزيارته وترك تعليقه عِنده.
فمن يترك تعليق عليه أن يكون مسئول عنه، ألــيس كذلك!؟

بالرغم من ذلك هناك من يرسل تعليقات ويطلب عدم نشرها وهناك من يرسل تعليقات ويطلب نشرها بعد التعديل فيها...... الخ الخ

بخصوص التعليقات... أن لست ممن يتباهوا أن يصل عدد التعليقات إلى 100 تعليق أو 1000 تعليق
ولكن يزيدني فرحاً عندما أجد زوار المدونة يترددوا عليها مراراً وتكراراً بل وأيضاً الرسائل التي تصلني على البريد الإلكتروني دائما هناك رسائل تشجيع صباح كل يوم... هذا ما يزيد فرحي ويدخل البهجة لحياتي. فأنا أكتب لكي أصرخ للمجتمع واجعل صوت الصراخ هذا يصل لكل "أسرة لكل أب ولكل أم ولكل خال ولكل خالة ولكل عم ولكل عمه ولكل قريب ولكل بعيد ولكل ولد ولكل بنت ولكل شاب لكل فتاه"
أصرخ ... لكي يُحترم الصغير قبل الكبير
أصرخ ... لكي يحظي هذا الطفل بالقدر الكافي من الاحترام والتقدير
أصرخ ... لكي لا يتهم هذا الطفل بالكذب وقلة التربية
أصرح ... لكي ينال هذا الطفل الحرية في التعبير عن ضعفه دون الشعور بالنقص والمذلة
أصرخ ... لكي يرفع الشاب والشابة رأسهم عالياً ليقولوا أنهم كانوا ضحايا ولكن لهم حياة أفضل
أصرخ ... لكي ينتبه المجتمع بأنه يحكم بالإعدام كل يوم علي أمال كثير من الشباب في أن ينالوا نعمة التعافي والحياة الطبيعية
أصرخ ... لكي يحظي من يرغب في التعافي علي القبول من المجتمع والمحيطين به
أصرخ ... لكي لا يصير محذور مجتمعياً
أصرخ ... لكي لا يشار إليه بصوره غير أدميه
أصرخ ... لكي يحظى كل شاب وكل فتاه بحياة جديدة وسط المجتمع الذي رفضهم وكأنهم غير موجودين
أصرخ ... لكي أقول لكل شاب ولكل فتاه أن حقهم في التغيير موجود لا يستسلموا ولا يخافوا من رفض المجتمع ولكن عليهم إعلان رغبتهم في التغيير
أصرخ ... وتعلى أهاتي بين الأمم وأقول خلاص أنا يمكن يائس إني أنتمي لمجتمع يفهمني وأفهمه أخاف أأمن أرجع ألاقي ورقة ملصُقة علي ظهري بتقول (( الـ****** أهو ، الــ***** أهو) تفتكروا لو كنت وسطيكم ، وحبيت أتعرف عليكم ... هتقولوا أيه ؟؟؟ تفتكر يا أدم... لما تحب تعرفني على أصحابك هتقولهم أيه! ؟ أنا عارف يا أدم ردك . لأنك عمرك ماحسستني اني مختلف عنك... لكن سؤالي لغيرك من الناس.

تفتكري يا جنة لو أتعرفت عليكي وجيت لبورسعيد هتقولي إيه للمدونين؟؟؟؟؟!!!
ده فلان الفلاني --- بس (................................................................................)
النقط انا سايبها فاضية "ممكن ينحط فيها كلام إيجابي ، وممكن برضه يتحط فيها كلام سلبي.
لكني مش هخمن السيء علشان متتهمنيش اني فاهمك غلط، لكن أتمني أنك بجد تكوني حاسه ومقتنعة بإللي جواكي، وصدقيني انا مش لوحدي اللي مشيت في طريق التغيير لكنهم كتير بس خايفين يقولوا لترفضوهم وهما أخر حاجة ممكن يكونوا محتاجين لها هي رفضكوا ليهم ... بصي يا "جنة" حواليكي فيه بنات كتير محتاجينك تقفي جنبهم وتساعديم
وأنت كمان يا ادم أنت و "زيزو" فيه شباب كتير محتاجينكم تقربوا منهم وتحسسوهم أنهم مش مختلفين عنكم ، على فكره هما نفسهم يكونوا زيكم, نفسهم يحسوا بالاحترام في عيونكم لما تعرفوا حقيقتهم يمكن ده يكون الدفعة الأولي اللي تنقلهم للتغير.
لكن رفضكم ليهم ... هو السبب الأول في رفض حتى مبدأ التغيير
ياريت كل أب يقول لإبنه
أرجــــع يـا غــالــي ... دا أنت اللي في قلبي وشاغل فكري ودايما علي بالي
أرجــــع يـا غــالــي ... لو رحت بعيد وعني تغيب دا انت ابني الغالي وراح تفضل غالي
أنا عارف انك تعبان مجروح وعايش في أنين
أرجع للبيت أللي انت هاجرته من سنين
أزاي هتقدر تفضل هارب وتقضي حياتيك في الجوع
أرجع يا غالي

"زيزو" صديقي أريدك أن تعلم جيداً انك شخص مميز جداً بالنسبة لي
وأنتي أيضا يا "جنة" ولا تدعي هذا الأمر يُعكر صفوا أجازتك ...، فصحبة الأصدقاء والأسرة لا تُعوض ، أما بخصوص غلقي للتعليقات فهذا أمر نهائي ولكن المدونة لن تُغلق بل ستظل هكذا لمن يريد أن يأخذ الأمل من جديد

أدم ... أعلم أن ردي هذا طويل جداً ... وأعلم جيداً ان هذا المكان هو ملِلكً لك وما يحدث هنا أقتحام له وتشتيتاً لأصل التدوينة الأدبية الرائعة التي وضعتها لذلك لن تجد لي رد أخر هنا إلا في البوست القادم إنشاء الله تعالى
فلا تتأخر أرجوك ... أفضل حل للخروج من الدوائر المغلقة هي الكتابة والتدويين

أكــــتب يا أدم ... كلنا عيون قارئه

إلـى اللقاء

غير معروف

تايه في وسط البلد يقول...

ادم
اسف اسف اسف علي التأخر عن التعليق
انا شوية انشغلت وشوية فتحت فلقيت حاجة غريبة وشوية فتحت وقريت فلقيت انك عاوز تعليق علي رواقة

واهي جائت الرواقة ولا يحضرني تعليق يناسب ما كتبت

عموما انت عارف احترامي لموهبتك
وان ما كنتش عارف تبقي مشكلتي انا اني معرفتكشي قد ايه باحترمك وباحبك زي اخويا الصغير

وعاوز اضيف كمان بخصوص التدوين انه لعل المانع يكون الانشغال
فالتدوين اهم وانبل من ان يوقفه شئ..اي شئ
تحياتي يا جميل

غير معرف يقول...

غير معروف
واضح انك مصمم على قرارك وطبعا لك كامل الحرية وانا مش هقولك غير انى آسفة انى كنت السبب ومش بس زعلانه انا حزينة جداااااااااا
زى ما أنت نفسك تتغير و عارف ان ده محتاج وقت لازم كمان تراعى ان الناس هى كمان مش هتتغير فى يوم وليلة وهى كمان محتاجة وقت وزى ما انت عايزهم يفهموا ويقدروا انت كمان لازم تفهم وتقدر
عامة انت اخترت وانا لا املك الا انى اتمنالك التوفيق
على فكرة انت فيك شبه من آدم..عنيد جدا زيه

وشكرا لك يا آدم
واعتقد ان ده هيكون اخر كلام ليا فى الموضوع وممكن تلغى التعليقات دى لو حبيت
تحياتى

غير معرف يقول...

ولـكن غلقي للتعليقات هذا يجعلني أن أتجنب أن أًُطعن مره أخرى بنفس السِكِين، فالشخص الحكيم هو الذي يتعلم من أخطاءة أو أخطاء الغير
-----------------------------------
نسيت اقولك انت لمتنى بما فيه الكفاية بجد حرام عليك

z!zOoOo يقول...

السلام عليكم

والله بجد مش عارف اقول ايه

انا عارف ان أدم متابع الموقف من بعيد ومش عايز يتدخل

عشان خاطرى يا أدم اتدخل جنه أختنا وطبيعى اخونا مش هينفع انا وانت يا أدم نقف ساكتين كده


يا طبيعى صدقنى كل ده مالوش لزوم وبعدين اختنا جنه وضحك مقصدها وظهرت ان نيتها كويسه

لو سبت التدوين تبقى فعلا ضعيف

يا جدع ده لما الى بيكونوا مصرين عى غطهم بيكتبوا ومفيش فى وشهم دم

يبقى انت هنغتال حلمك فى التغيير

على العموم يا طبيعى انت وجنه كل واحد شايف الاصلح ليه

وفى جميع الحالات ليكم مطلق الحريه وهتفضلوا أخواتنا سواء الاصغر او الاكبر

بس مش عارف يه فى كل مكان ابدأ أتأقلم عليه واحس ان الناس الى فيه بدأت احبهم الاقيه اتقلب خناق وزعل

على العموم كل واحد براحته

وفقنا الله جميعا لما يحبه ويرضاه

عذرا أدم

بس صدقونى الغيبه تبقى أحسن ما اشوف الخناق والزعل

تحياتى للغائب الحاضر أدم

وللجميع

الدرعمي يقول...

تايه في وسط البلد

أشكرك يا أخي

ودائما تحلو التدوينة

حين أرى تعليقك

فأنت ممن أثق بهم

وأهتم برأيهم

ولك الحب والاحترام الكامل


آدم

الدرعمي يقول...

الإخوة الأحباب

جنة زيزوو غير معروف

لن أتدخل في نقاشقما

لأني سعيد به على ما هو عليه

المهم هو استمرار الحب


تحياتي

آدم

الدرعمي يقول...

عفوا في نقاشكم

خطأ مطبعي

EMMY BABY يقول...

مغزاها حلو اوى

والابداع بقى انك قدرت توصل الفكرة بسهولة فى كلمات قليلة بسيطة

وفعلا الانثى تقدر تمتص غضب الراجل بسهولة بس هى تفهم كدة

تخياتى

ايمى

Cold air يقول...

مبروك اللوك الجديد يا آدم
و في انتظار جديدك يا مان
مع تحياتي

الدرعمي يقول...

emmy baby

مرحبــًـا بكِ في المدونة

وأرجو أن تكوني من الزوار المستديمين

وأن تنال كلماتي إعجابك ِ دائما

أشكر لك ِ المشاركة الرقيقة

وأوافقك ِ في قدرة المرأة على امتصاص الغضب

حين ترغب في ذلك


تحياتي

وتابعي الجديد معنا


آدم

الدرعمي يقول...

كولد آآآآآآآآآآير

يا زووووم يا حبيبي

الله يبارك فيك

وإن شاء الله حالا يتنشر الجديد


تابع يا عم وقول رأيك


تحياتي لأخي الغالي زوووم


آدم

عُمر يقول...

ياخبر ..
إيه ده يابني !!
دا إنت مشكلة ..
القصة التانية دي جاااااااااااامدة ..
وقاعد تقولي بوستاتك حلوة !!
يا عم هوه حد قدك ..
تعيش وتكتب ..
بس عاوز اقرالك حاجة جديدة ..
بجد ..
مش بأهزر ..
سلام ..

الدرعمي يقول...

عمر

أنت مجامل حقا

إيش جاب الكلام ده للي انت بتكتبه ؟

يا عم احنا لسة بنحـبو

على أول الطريق

شاكر لك ذوقك


آدم

Related Posts with Thumbnails